Safe‍‌‍‍‌ harbour dla usług o niskiej wartości dodanej – kiedy można z niego skorzystać?

Spread the love

W ramach swoich struktur wiele grup kapitałowych realizuje świadczenia w ramach tzw. usług wsparcia, do których możemy zaliczyć usługi księgowe, informatyczne, kadrowo-płacowe czy administracyjne. Są to usługi, które nie wpływają bezpośrednio na osiąganie celów operacyjnych, ale stanowią istotny element funkcjonowania całej grupy.

W takiej sytuacji pojawia się pytanie – jak ustalić rynkową wysokość wynagrodzenia za tego typu usługi i czy konieczne jest w każdym przypadku przygotowanie analizy porównawczej?

Odpowiedź na powyższe dylematy stanowi przewidziany w przepisach o cenach transferowych mechanizm safe harbour dla usług o niskiej wartości dodanej. Jest to uproszczenie polegające na zwolnieniu podatnika z obowiązku sporządzania analizy porównawczej lub zgodności, a jednocześnie zapewniające im komfort w postaci bezpieczeństwa podatkowego – organy podatkowe z góry uznają taką transakcję za rynkową, jeśli zostaną spełnione odpowiednie warunki przewidziane w ustawie.

Warunki skorzystania z uproszczenia

Zgodnie z art. 11f Ustawy o CIT, z zastosowania mechanizmu safe harbour można skorzystać, jeżeli:

  • narzut na kosztach usług został ustalony przy zastosowaniu metody koszt plus / marży transakcyjnej netto i wynosi:
    – nie więcej niż 5% kosztów – w przypadku nabycia usług;
    – nie mniej niż 5% kosztów – w przypadku świadczenia usług;
  • usługodawca nie ma miejsca zamieszkania, siedziby lub zarządu w tzw. raju podatkowym (tj. na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową);
  • usługobiorca posiada kalkulację zawierającą następujące informacje:
    – charakter i wysokość kosztów uwzględnionych w kalkulacji;
    – sposób zastosowania i uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla wszystkich podmiotów powiązanych korzystających z usług;
    – opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów.

Dla jakich usług można zastosować safe harbour?

Uproszczenie safe harbour dla usług ma zastosowanie jedynie do usług o niskiej wartości dodanej. Zgodnie z Ustawą o CIT usługi o niskiej wartości dodanej, to usługi spełniające łącznie następujące warunki:

  • mają charakter usług wspomagających działalność gospodarczą usługobiorcy;
  • nie stanowią głównego przedmiotu działalności grupy podmiotów powiązanych;
  • jeśli usługi są świadczone przez usługodawcę również na rzecz podmiotów niepowiązanych, to ich wartość nie przekracza 2% wartości tych usług świadczonych łącznie na rzecz podmiotów powiązanych i niepowiązanych;
  • nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez usługobiorcę, z wyłączeniem transakcji refaktury, o których mowa w art. 11n pkt 10 Ustawy o CIT.

Do usług o niskiej wartości dodanej, zgodnie z Załącznikiem nr 6 do Ustawy o CIT należą:

  • usługi księgowe i audytorskie,
  • usługi w zakresie finansów przedsiębiorstwa,
  • usługi związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,
  • usługi informatyczne,
  • usługi komunikacji i promocji,
  • usługi prawne i podatkowe,
  • usługi administracyjno-biurowe.

Raportowanie w TPR

Należy pamiętać, że safe harbour nie zwalnia z obowiązku raportowania transakcji w TPR. Raportowanie dokonywane jest jednak w formie uproszczonej, bez konieczności prezentowania danych z analizy porównawczej (z obowiązku przygotowania której podatnik korzystający z tego mechanizmu jest zwolniony). W informacji TPR podatnik oświadcza, że zastosował mechanizm safe harbour i spełnił warunki ​‍​‌‍​‍‌ustawy.

Dlaczego warto?

Zastosowanie mechanizmu safe harbour pozwala w praktyce znacząco ograniczyć zakres obowiązków dokumentacyjnych i ograniczyć ryzyko sporów z organami podatkowymi – to bezpieczne i wygodne rozwiązanie dla podmiotu, realizującego rutynowe transakcje usługowe w ramach grupy.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.