Wsparcie na energooszczędność – do 80% zwrotu kosztów inwestycji

Spread the love

Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje przedsiębiorcom tzw. kredyt ekologiczny – w istocie bezzwrotną dotację. To bardzo atrakcyjny instrument finansowania inwestycji, których efektem będzie oszczędność energii pierwotnej na poziomie minimum 30% w stosunku do aktualnego zużycia. Nabór trwa do 31 stycznia 2025 r. Przedsiębiorstwa mogą liczyć na zwrot nawet do 80% poniesionych kosztów kwalifikowalnych.

To wyjątkowa okazja, aby przeprowadzić działania takie jak termomodernizacja budynków, wymiana urządzeń na bardziej efektywne energetycznie czy zmiana źródeł energii na odnawialne. Dzięki premii ekologicznej możliwe jest znaczące obniżenie kosztów własnych przedsięwzięcia, a uzyskana oszczędność energii powinna przełożyć się na realną redukcję kosztów prowadzonej działalności, co zwiększy rentowność i konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Procedura pozyskania wsparcia może wydawać się skomplikowana. Poniżej przedstawiamy mechanizm kredytu ekologicznego wraz z praktycznymi wskazówkami.

Kredyt ekologiczny to nie kredyt, ale dotacja!

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) ogłosił trzeci nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Działania 3.01 FENG – Kredyt ekologiczny (program Fundusze Unijne dla Nowoczesnej Gospodarki). Nazwa jest nieco myląca, ponieważ faktycznie nie jest to kredyt, ale bezzwrotna dotacja dla przedsiębiorstw – i to duża, bowiem do wysokości 80% kosztów kwalifikowalnych.

Pojęcie kredytu, zawarte w nazwie mechanizmu, odnosi się do nieco okrężnej procedury pozyskania dofinansowania. Na realizację inwestycji należy zaciągnąć kredyt w jednym z wyznaczonych banków komercyjnych (i to jest właśnie kredyt ekologiczny), a wsparcie publiczne polega na refundacji części kapitałowej kredytu (tzw. premia ekologiczna).

Terminy

Wnioski o wsparcie można składać od 17 października 2024 r. do 31 stycznia 2025 r. Pula obecnego konkursu to aż 660 mln PLN – to ostatnia tak duża alokacja.

W połowie 2025 r. przewidziano jeszcze jeden nabór, jednak wówczas do rozdysponowania będzie jedynie 1/7 obecnej puli – 95 mln PLN.

Projekty będą mogły być realizowane do dnia 31 grudnia 2029 r. (ostateczna data kwalifikowalności wydatków w ramach FENG), jednak ze względu na konieczność rozliczenia programu, rekomendowane jest ich zakończenie do połowy 2029 r.

Banki udzielające kredytu technologicznego

Promesa kredytowa lub warunkowa umowa kredytowa musi być wystawiona przez bank komercyjny ujęty na liście opublikowanej przez BGK:

  • Alior Bank S.A.,
  • Bank BPS S.A. wraz ze zrzeszonymi Bankami Spółdzielczymi,
  • Bank Handlowy w Warszawie S.A.,
  • Bank Millennium S.A.,
  • Bank Ochrony Środowiska S.A.,
  • Bank Pekao S.A.,
  • Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
  • Bank Spółdzielczy w Rabie Wyżnej,
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.,
  • Credit Agricole Bank Polska S.A.,
  • ING Bank Śląski S.A.,
  • mBank S.A.,
  • PKO Bank Polski S.A.,
  • Santander Bank Polska S.A.,
  • SGB-Bank S.A. wraz ze zrzeszonymi Bankami Spółdzielczymi,
  • VeloBank S.A.,
  • Warmińsko-Mazurski Bank Spółdzielczy,
  • Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie.

Cele wsparcia

Kredyt ekologiczny i premia ekologiczna przeznaczone są na wsparcie inwestycji w efektywność energetyczną, głównie w zakresie energooszczędności:

  • termomodernizacja budynków wykorzystywanych w działalności gospodarczej,
  • modernizacja/wymiana linii technologicznych, instalacji, maszyn, urządzeń na mniej energochłonne,
  • modernizacja/budowa/zakup instalacji Odnawialnych Źródeł Energii (OZE), w tym magazynów energii,
  • zakup systemów zarządzania energią,
  • jako dodatkowy element projektu można sfinansować rozwój elektromobilności, rozwiązania na rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ), dostępność, zwiększenie powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany), usługi doradcze.

Kryteria dostępu

Aby ubiegać się o wsparcie, należy spełnić wymogi formalne i merytoryczne. Odnoszą się one zarówno do rodzaju podmiotów, które mogą wziąć udział w konkursie, jak i szczegółowo do działań, których koszt będzie mógł być uznany za kwalifikowalny. Jednak część kryteriów jest obligatoryjna dla każdego wnioskodawcy i projektu:

  • w wyniku inwestycji należy osiągnąć minimum 30% oszczędności energii pierwotnej (uwaga: poziom oszczędności dotyczy zakresu całego projektu, na który może składać się np. 20% oszczędności uzyskanych w efekcie termomodernizacji budynku + 10% oszczędności uzyskanych w wyniku wymiany linii produkcyjnej),
  • projekt nie może dotyczyć inwestycji w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych,
  • w przypadku modernizacji nieruchomości wnioskodawca musi być jej właścicielem lub jedynym najemcą, w przypadku maszyn – właścicielem (uwaga: w obydwu przypadkach korzyści z przeprowadzonej termomodernizacji musi odnieść wnioskodawca),
  • wszystkie wydatki związane z termomodernizacją budynków muszą powodować spełnienie przez budynek co najmniej standardu WT2021,
  • projekt nie musi obowiązkowo obejmować termomodernizacji budynku, o ile przeprowadzony audyt energetyczny potwierdzi, że nieruchomość tego nie wymaga – można wówczas jedynie wymienić maszyny lub zainstalować OZE,
  • audyt energetyczny budynku jest obowiązkowy w każdym wypadku,
  • jeśli projekt obejmuje modernizację sprzętu i/lub OZE, obligatoryjny jest również audyt efektywności energetycznej,
  • zakres inwestycji musi wynikać z rekomendacji audytu energetycznego i/lub efektywności energetycznej; dodatkowe elementy wykraczające poza te rekomendacje mogą stanowić maksymalnie 15% kosztów kwalifikowanych projektu,
  • posiadanie promesy kredytowej jednego z banków wskazanych przez BGK jest obowiązkowe (uwaga: promesa musi opiewać na kwotę nie mniejszą niż wnioskowana kwota dofinansowania, może obejmować 100% kosztów inwestycji),
  • minimalna kwota wydatków, które w wyniku oceny zostaną uznane za kwalifikowalne to 2 mln PLN (uwaga: „zostaną uznane” – jeśli wartość projektu jest zbliżona do granicy 2 mln PLN, należy naprawdę rzetelnie przeanalizować, czy na pewno nie ma żadnych wątpliwości, co do kwalifikowalności wydatków),
  • podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
  • nabywane przez (small) mid-cap środki trwałe muszą być nowe – nie dotyczy MŚP.

Beneficjenci

Wsparcie przeznaczone jest dla przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP); z kategorii dużych przedsiębiorstw dopuszczono tzw. small mid-caps i mid-caps (dla jednostek wykluczonych w tym naborze są inne możliwości).

Ponieważ kwestia wielkości przedsiębiorstwa ma niebagatelne znaczenie, powinna zostać poddana szczegółowej i wnikliwej analizie, potencjalnie z udziałem zewnętrznego eksperta.

Uwaga: niektóre rodzaje działalności wykluczone są z możliwości pozyskania wsparcia w bieżącym konkursie, np. produkcja lub wprowadzanie do obrotu napojów alkoholowych, działalność w sektorze hutnictwa żelaza i stali (pełen katalog wymieniony jest w udostępnionej przez BGK „Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie”, str. 16: https://www.bgk.pl/files/public/Pliki/Fundusze_i_programy/Programy/FENG/Kredyt_Ekologiczny/Trzeci_konkurs/Zalacznik_nr_3_-_Instrukcja_wypelniania_wniosku_o_dofinansowanie_N3.pdf – dostęp na dzień 10.10.2024 r.

Jakie dofinansowanie można pozyskać?

Udostępniono szeroki wachlarz możliwości pozyskania wsparcia, jakkolwiek dosyć skomplikowany. Jednak ma to też swoje dobre strony – jeśli któraś z opcji jest niedostępna, pozostaje opcja alternatywna.

Poszczególne wydatki mogą być finansowane w ramach różnych form pomocy publicznej. Jest ich wiele, a każda skierowana do konkretnych rodzajów podmiotów i/lub na konkretny rodzaj kosztów, mają też odmienne zasady i limity (w uproszczeniu). W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, lokalizacji inwestycji i rodzaju wydatków, w jednym projekcie można otrzymać pomoc z różnych źródeł (przy czym obowiązują różne poziomy intensywności dofinansowania w ramach poszczególnych źródeł).

W bieżącym konkursie można skorzystać z niżej wymienionych rodzajów pomocy publicznej.

1. Regionalna pomoc inwestycyjna (RPI)

Można objąć nią w zasadzie całość lub większość projektu. Obowiązuje jeden poziom dofinansowania dla zakupu robót budowlanych, środków trwałych (innych niż nieruchomości) oraz wartości niematerialnych i prawnych – do 70% kosztów kwalifikowalnych, w zależności od lokalizacji inwestycji i wielkości przedsiębiorstwa. Można to sprawdzić m.in. w przygotowanym przez BGK „Przewodniku kwalifikowalności wydatków”, str. 5: https://www.bgk.pl/files/public/Pliki/Fundusze_i_programy/Programy/FENG/Kredyt_Ekologiczny/Trzeci_konkurs/Zalacznik_nr_9_-_Przewodnik_kwalifikowalnosci_wydatkow_N3.pdf – dostęp na dzień 18.10.2024 r. (uwaga: poziom wsparcia różni się od danych z mapy pomocy regionalnej, uwzględniono zwiększenie intensywności pomocy dla terytoriów wspieranych przez Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz ograniczenia korzystania z RPI przez duże przedsiębiorstwa w przypadku inwestycji początkowej dot. zmiany całościowego procesu produkcji).

Maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych to 50 mln EUR.

Możliwość skorzystania z tej formy pomocy ma jednak dwa ograniczenia:

  • uzależniona jest od lokalizacji inwestycji i wielkości przedsiębiorstwa – nie jest dostępna np. dla inwestycji dużego przedsiębiorstwa zlokalizowanej we Wrocławiu czy Poznaniu lub inwestycji zlokalizowanych w Warszawie bez względu na wielkość wnioskodawcy,
  • projekt musi polegać na realizacji inwestycji początkowej, polegającej na zasadniczej zmianie całościowego procesu produkcji lub świadczenia usług, których dotyczy inwestycja w ten zakład (art. 2 pkt. 49a rozporządzenia (UE) nr 651/2014).

Jeśli nie ma możliwości pozyskania dofinansowania w ramach RPI, można skorzystać z innych, niżej wymienionych form pomocy publicznej. Warto je również rozważyć w sytuacji, kiedy poziom wsparcia RPI jest niższy niż w przypadku pozostałych form pomocy.

2. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach

Dofinansowanie przeznaczone jest na wydatki bezpośrednio związane z osiągnięciem wyższego poziomu efektywności energetycznej budynku oraz urządzeń grzewczych lub chłodzących wewnątrz budynku, w tym zakup środków trwałych (innych niż nieruchomości), wartości niematerialnych i prawnych oraz robót i materiałów budowlanych związanych z budynkiem. Limit dofinansowania to 30 mln EUR per przedsiębiorstwo na projekt.

Kwalifikowalne będą również poniższe działania:

  • montaż zintegrowanych urządzeń wytwarzających na miejscu energię elektryczną, cieplną lub chłodniczą z odnawialnych źródeł energii, w tym m.in. z paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła,
  • instalacja urządzeń do magazynowania energii wytworzonej przez miejscowe instalacje wytwarzające energię ze źródeł odnawialnych; co najmniej 75% energii zmagazynowanej w nich energii (w skali roku) musi pochodzić z bezpośrednio podłączonej instalacji wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych,
  • połączenie z efektywnym energetycznie systemem ciepłowniczym lub chłodniczym oraz powiązanymi z nim urządzeniami,
  • budowa i instalacja infrastruktury ładowania przeznaczonej do użytku przez użytkowników budynku oraz infrastruktury powiązanej, takiej jak kanały, jeżeli obiekty parkingowe znajdują się wewnątrz budynku lub fizycznie sąsiadują z budynkiem,
  • instalacja urządzeń do cyfryzacji budynku, w szczególności na rzecz zwiększenia jego gotowości do obsługi inteligentnych sieci, w tym oprzewodowania pasywnego wewnątrz budynków lub okablowania strukturalnego na potrzeby sieci danych oraz dodatkowej części infrastruktury szerokopasmowej znajdującej się na terenie nieruchomości, do której budynek należy, z wyjątkiem oprzewodowania lub okablowania na potrzeby sieci danych poza nieruchomością,
  • inwestycje w zielone dachy i wyposażenie do zatrzymywania i wykorzystywania wód deszczowych.

Dofinansowanie nie obejmuje kosztów kogeneracji, systemów ciepłowniczych lub chłodniczych.

Uwaga:

  • wszystkie elementy inwestycji muszą znajdować się na w tej samej lokalizacji, która rozumiana jest jako budynki znajdujące się na tej samej działce ewidencyjnej lub na bezpośrednio przylegających do siebie działkach, znajdujących się na terenie jednej gminy i stanowiących spójną całość,
  • jeśli zaplanowana inwestycja obejmuje infrastrukturę w różnych lokalizacjach, należy złożyć niezależne wnioski obejmujące odrębnie infrastrukturę w tych lokalizacjach,
  • energia wytworzona z OZE musi być przeznaczona na potrzeby własne, możliwa jest sprzedaż maksymalnie do 20% wytworzonej energii.

Wymagana do osiągnięcia minimalna oszczędność energii pierwotnej to 10% lub 20%:

  • dla działań renowacyjnych dotyczących instalacji lub wymiany tylko jednego rodzaju elementów budynku – 10%, dofinansowanie w przedziale 25% – 60%,
  • dla renowacji istniejących budynków – 20%, dofinansowanie w przedziale 30% – 65%.

W przypadku zwiększenia oszczędności energii do minimum 40% dofinansowanie może zostać podwyższone o dodatkowe 15% i zawierać się w przedziale 40% – 80%. Możliwy poziom dofinansowania dla konkretnej inwestycji można sprawdzić w dokumentacji naboru, str. 11 „Przewodnika kwalifikowalności wydatków” – dostęp na dzień 18.10.2024 r.: https://www.bgk.pl/files/public/Pliki/Fundusze_i_programy/Programy/FENG/Kredyt_Ekologiczny/Trzeci_konkurs/Zalacznik_nr_9_-_Przewodnik_kwalifikowalnosci_wydatkow_N3.pdf.

Zakres terytorialny wymienionych obszarów („obszary a”, „obszary c” oraz „obszary poza a i c”) opisano na str. 14 tego samego dokumentu.

3. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach

Wsparcie przeznaczone jest wyłącznie na wydatki niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej, w tym: zakup środków trwałych (innych niż nieruchomości), wartości niematerialnych i prawnych oraz robót i materiałów budowlanych niezwiązanych z budynkami.

W ramach tej pomocy wyłączono z dofinansowania koszty kogeneracji, systemów ciepłowniczych lub chłodniczych.

W zależności od wielkości przedsiębiorstwa i lokalizacji inwestycji można pozyskać dofinansowanie od 30% do 65% wartości kosztów kwalifikowalnych. Aby oszacować tę wartość, dla planowanej inwestycji należy opracować scenariusz alternatywny, który zostałby zrealizowany w przypadku braku pomocy. Kosztem kwalifikowalnym, który będzie mógł zostać dofinansowany, będzie różnica pomiędzy kosztami obu inwestycji. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy nie istnieje opcja alternatywna mniej energooszczędnej inwestycji, wówczas kosztami kwalifikowalnymi będą całkowite koszty zadania.

Scenariusz alternatywny musi być opracowany dla inwestycji o porównywalnej zdolności produkcyjnej i porównywalnym cyklu życia do inwestycji faktycznie planowanej, może się więc zdarzyć, że różnica w kosztach będzie niewielka. Jeżeli jedynym celem i efektem projektu jest poprawa efektywności energetycznej i nie jest ona związana z dostosowaniem do obowiązujących standardów UE w tym zakresie, warto rozważyć opcję rezygnacji z porównywania obu wariantów. Jest to dopuszczalne na zasadzie odstępstwa od dwóch powyższych metod podstawowych, jednak wówczas obowiązuje o połowę niższy poziom dofinansowania: od 15% do 32,5% wartości kosztów kwalifikowalnych. Możliwy poziom dofinansowania dla konkretnej inwestycji można sprawdzić w dokumentacji naboru, str. 8 „Przewodnika kwalifikowalności wydatków” – dostęp na dzień 18.10.2024 r.: https://www.bgk.pl/files/public/Pliki/Fundusze_i_programy/Programy/FENG/Kredyt_Ekologiczny/Trzeci_konkurs/Zalacznik_nr_9_-_Przewodnik_kwalifikowalnosci_wydatkow_N3.pdf.

Zakres terytorialny wymienionych obszarów („obszary a”, „obszary c” oraz „obszary poza a i c”) opisano na str. 14 tego samego dokumentu.

4. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji

Pomoc przeznaczona jest na moce nowo zainstalowane lub odnowione, a jej kwota jest niezależna od wydajności. Wspierane są inwestycje w produkcję odnawialnych źródeł energii, w tym pomp ciepła (zgodnych z załącznikiem VII do dyrektywy 2018/2001), wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii.

Dofinansowanie może obejmować:

  • wsparcie na magazynowania energii elektrycznej z OZE jedynie w zakresie, w jakim jest przyznawane na połączone projekty w zakresie energii odnawialnej i projekty dotyczące magazynowania („za licznikiem”), jeżeli oba elementy są częściami składowymi jednej inwestycji lub jeżeli magazynowanie jest połączone z istniejącą instalacją do produkcji energii z OZE (magazyn musi odbierać co najmniej 75% energii z bezpośrednio podłączonej instalacji wytwarzania energii OZE w skali roku; te same zasady stosuje się do magazynowania energii cieplnej),
  • wsparcie na produkcję i przechowywanie biopaliw, biopłynów, biogazu (w tym biometanu) i paliw z biomasy, które są wytwarzane z surowców wymienionych w załączniku IX do dyrektywy (UE) 2018/2001; część związana z magazynowaniem musi uzyskiwać co najmniej 75% paliwa z bezpośrednio podłączonych ww. instalacji w skali roku,
  • wsparcie na produkcję wodoru odnawialnego (minimum elektrolizer i jedna odnawialna jednostka wytwórcza z pojedynczym punktem przyłączenia do sieci; zdolność produkcyjna elektrolizera nie może przekraczać łącznej zdolności produkcyjnej odnawialnych jednostek wytwórczych); pomoc może obejmować infrastrukturę dedykowaną na potrzeby przesyłu lub dystrybucji wodoru odnawialnego oraz obiekty do magazynowania wodoru odnawialnego,
  • wsparcie na wysokosprawne jednostki kogeneracyjne, magazynowanie energii elektrycznej i energii cieplnej bezpośrednio połączone z wysokosprawną kogeneracją opartą na OZE.

Poziom dofinansowania uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa i rodzaju działania:

  • dla inwestycji w produkcję odnawialnych źródeł energii, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii wynosi:
  • 65% dla mikro i małych przedsiębiorstw,
  • 55% dla średnich przedsiębiorstw,
  • 45% dla (small) mid-caps,
  • dla pozostałych działań:
  • 50% dla mikro i małych przedsiębiorstw,
  • 40% dla średnich przedsiębiorstw,
  • 30% dla (small) mid-caps.

5. Pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP

W ramach tej pomocy można sfinansować zakup zewnętrznych usług doradczych polegających na wykonaniu koncepcji, projektów technicznych, ekspertyz i innych niezbędnych dla realizacji projektu oraz bezpośrednio z nim związanych. Można również zrefundować koszty audytów wymaganych dla aplikowania o wsparcie (uwaga: w takim przypadku zamówienie na sporządzenie audytu musi zostać udzielone zgodnie z Wytycznymi dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, a wydatek poniesiony po dacie ogłoszenia naboru).

Maksymalne dofinansowanie to 2,2 mln EUR, do wysokości 50% wartości kosztów kwalifikowalnych – dofinansowanie mogą pozyskać jednak jedynie MŚP. Przedsiębiorstwa z kategorii (small) mid-cap mogą skorzystać z finansowania usług doradczych w ramach pomocy de minimis (o ile nie wykorzystały przysługującego im limitu).

6. Pomoc de minimis

Pomoc de minimis przysługuje wszystkim przedsiębiorstwom bez względu na ich wielkość i lokalizację. Ograniczeniem może być dostępny do wykorzystania limit – dla jednego przedsiębiorstwa (w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej) jest to 300 tys. EUR w ciągu 3 lat.

Obowiązuje jeden poziom dofinansowania – 50%, a wartość wydatków finansowanych z pomocy de minimis nie może przekroczyć 15% wszystkich wydatków kwalifikowanych projektu. Wydatki kwalifikujące się do wsparcia obejmują:

  • dodatkowe koszty nie wynikające z rekomendacji audytów i przeznaczone na cele związane z Europejskim Zielonym Ładem, w tym strategii na rzecz Fali renowacji, np. rozwój elektromobilności, rozwiązania na rzecz GOZ, dostępności, zwiększenia powierzchni zielonych,
  • usługi doradcze dla (small) mid-caps – zakres analogiczny do opisanej wcześniej Pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP (uwaga: zgodnie z dokumentacją naboru, maksymalne dofinansowanie to 2,2 mln EUR, jednak należy wziąć pod uwagę próg wynikający z wysokości wsparcia w ramach pomocy de minimis, w związku z czym maksymalną możliwą do uzyskania kwotą będzie 300 tys. EUR per przedsiębiorstwo).

Ocena projektu

Aby skutecznie ubiegać się o dofinansowanie, należy spełnić wymagania formalne i merytoryczne naboru. Oprócz wymienionych powyżej warunków, projekt musi być m.in. zgodny z unijnymi politykami horyzontalnymi i zasadą zrównoważonego rozwoju. Nie są to wygórowane wymogi, większość tych zasad już jest wprowadzonych do powszechnego stosowania, jak np. zasada równości szans i niedyskryminacji, a projekty polegające na wdrożeniu energooszczędnych rozwiązań niejako z definicji wspierają zrównoważony rozwój.

Co ciekawe, wszystkie kryteria oceniane są zerojedynkowo: spełnia/nie spełnia, a jedyne możliwe do uzyskania punkty przyznawane są w oparciu o stosunek poziomu oszczędności energii pierwotnej (MWh) wynikającą z dokumentu audytu do wartości wydatków kwalifikowalnych (PLN). Listę rankingową rozpoczynają projekty o najwyższej liczbie punktów, kolejne szeregowane są malejąco. Dofinansowanie przyznawane jest zgodnie z tą listą aż do wyczerpania alokacji.

Ponieważ punkty decydujące o pozycji na liście rankingowej związane są wyłącznie ze stosunkiem oszczędności energii do nakładów na inwestycję, należy wyjątkowo dokładnie przeanalizować rodzaj koniecznych do poniesienia kosztów i ich wysokość – planowana inwestycja powinna zapewniać optymalną efektywność nakładów.

Może się zdarzyć, iż dwa lub więcej projektów otrzyma tę samą liczbę punktów, a alokacja konkursu nie będzie wystarczająca dla przyznania wszystkim dotacji. Wówczas stosuje się tzw. kryteria rozstrzygające. Pierwszym z nich jest lokalizacja: pierwszeństwo otrzymają projekty realizowane na terenie Obszarów Strategicznej Interwencji (OSI).

Listy OSI (dostęp na 23.10.2024 r.):

Jeśli pierwsze kryterium rozstrzygające nie przyniesie rozwiązania, zastosowane zostanie drugie kryterium, dotyczące zaangażowania kobiet w działalność wnioskodawcy. Na podstawie wpisów do odpowiednich rejestrów publicznych ocenione zostanie, czy wnioskodawca:

  • jest kobietą prowadzącą działalność gospodarczą,
  • jest przedsiębiorcą, w którym kobieta jest wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania spółki,
  • jest przedsiębiorcą, w którym kobieta jest wspólnikiem i członkiem organu zarządzającego albo akcjonariuszem i członkiem organu zarządzającego.

Instytucja Pośrednicząca, czyli BGK, nie przewidziała innych kryteriów rankingujących projekty.

Czas na decyzję

Kredyt ekologiczny to unikalna szansa na uzyskanie wysokiego dofinansowania projektów, których celem jest poprawa efektywności energetycznej przedsiębiorstw, które mogą liczyć na zwrot nawet do 80% poniesionych kosztów kwalifikowalnych, co znacząco obniża barierę wejścia w inwestycje. Redukcja kosztów obniżenia energochłonności prowadzonej działalności bardzo konkretnie przełoży się na realne oszczędności (tym bardziej przy szalejących cenach energii), a to z kolei na większą rentowność i ostatecznie wyższe dochody. Co ważne, katalog dopuszczalnych działań nie ogranicza się jedynie do typowej termomodernizacji budynków — obejmuje także wymianę linii technologicznych, maszyn lub sprzętu, montaż instalacji odnawialnych źródeł energii, rozwój elektromobilności czy zastosowanie nowoczesnych systemów zarządzania energią. Tak szeroki wachlarz możliwości pozwala dostosować projekt do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, co z kolei przekłada się na wzrost konkurencyjności i długofalowe korzyści finansowe.

Warto podkreślić, że aktualny nabór wniosków potrwa tylko do 31 stycznia 2025 roku, a środki przewidziane na ten cel są ostatnimi o tak dużej puli. Przygotowanie wniosku o dofinansowanie, w tym opracowanie audytów energetycznych, ewentualnych projektów budowlanych czy geodezyjnych oraz uzyskanie promesy kredytowej może zabrać dużo czasu, więc nadszedł już moment na rozważenie startu w konkursie i podjęcie decyzji w tym zakresie.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani pozyskaniem wsparcia dla projektów, zapraszamy do kontaktu.