Fiskus nadal będzie zarabiał na swojej opieszałości
Gazeta prawna, 2025-05-12, Mariusz Szulc, Agnieszka Pokojska
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ordynacji podatkowej (nr UDER26), który przewiduje zmianę zasad naliczania odsetek za zwłokę podczas długotrwałych kontroli podatkowych i celno-skarbowych. Zgodnie z propozycją, odsetki nie będą naliczane po upływie sześciu miesięcy od rozpoczęcia kontroli, chyba że opóźnienie wynika z winy podatnika lub niezależnych przyczyn. Nowe zasady mają dotyczyć także kontroli wszczętych przed wejściem w życie ustawy. Jednocześnie zmienią się przepisy dotyczące postępowań podatkowych – obecnie odsetki nie są naliczane, jeśli decyzja organu I instancji nie zostanie doręczona w ciągu trzech miesięcy, projekt przewiduje wydłużenie tego okresu do sześciu miesięcy. Eksperci krytykują tę zmianę jako niekorzystną dla podatników. Nowelizacja ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia.
Jak rozliczyć w VAT i CIT zadatek na czynsz dzierżawny
Gazeta prawna, 2025-05-12, Marcin Szymankiewicz
Spółka Y sp. z o.o., będąca czynnym podatnikiem VAT, otrzymała 10 kwietnia 2025 r. od firmy X zadatek w wysokości 5000 zł na poczet trzyletniej umowy dzierżawy niezabudowanego gruntu zawartej 3 kwietnia 2025 r., obejmującej okres od 1 czerwca 2025 r. do 31 maja 2028 r. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, otrzymanie zadatku przed wykonaniem usługi dzierżawy nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego ani obowiązkiem wystawienia faktury (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b i ust. 8 ustawy o VAT), co potwierdzono w interpretacji indywidualnej dyrektora KIS z 21 października 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.708.2024.1.MWJ). W zakresie podatku CIT przychód powstanie dopiero z końcem okresu rozliczeniowego określonego w umowie, tj. 31 maja każdego roku obowiązywania dzierżawy, co wynika z art. 12 ust. 3c ustawy o CIT i interpretacji indywidualnej dyrektora KIS z 9 października 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.412.2023.1.KW).
Wsteczna zmiana stawek amortyzacji. Fiskus znów przegrał przed sądem
Gazeta prawna, 2025-05-12, Katarzyna Jędrzejewska
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 maja 2025 r. (sygn. II FSK 1028/22) oddalił skargę kasacyjną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, potwierdzając możliwość wstecznej zmiany stawek amortyzacyjnych. Podobne orzeczenia NSA zapadły wcześniej m.in. 19 marca 2025 r. (II FSK 856/22), 18 lutego 2025 r. (II FSK 633/22), 16 lutego 2024 r. (II FSK 708/21) oraz 25 stycznia 2024 r. (II FSK 545/21 i II FSK 807/21), kontynuując linię orzeczniczą zapoczątkowaną 3 lutego 2022 r. (II FSK 1413/19). Sąd uznaje, że nieprecyzyjne brzmienie art. 16i ust. 5 ustawy o CIT (analogicznie art. 22i ust. 5 ustawy o PIT) pozwala na obniżanie stawek amortyzacyjnych także za okresy przeszłe, co umożliwia podatnikom korygowanie deklaracji i przesuwanie kosztów amortyzacji na przyszłe lata. Dyrektor KIS pozostaje jednak przy interpretacji, zgodnie z którą zmian można dokonywać jedynie od początku kolejnych lat podatkowych, czego wyrazem są niekorzystne dla podatników interpretacje indywidualne wydane m.in. 21 i 19 marca 2025 r. oraz w IV kwartale 2024 r. W ocenie NSA, taka wykładnia przepisów nie znajduje oparcia w obowiązującym stanie prawnym ani w uzasadnieniu nowelizacji ustawy.
Przepisy o podatku od spadków i darowizn do zmiany
Gazeta prawna, 2025-05-12, Agnieszka Pokojska
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, przewidujący zmiany w zakresie opodatkowania powtarzających się świadczeń, takich jak renty cywilnoprawne. Propozycja stanowi reakcję na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 marca 2025 r. (sygn. III FPS 5/24), w której wskazano, że obowiązek podatkowy nie może powstać z góry, lecz jedynie w miarę otrzymywania świadczeń. Nowelizacja zakłada m.in., że obowiązek podatkowy może powstać z chwilą ustanowienia świadczeń – jeśli ich wartość jest znana lub uprawdopodobniona – albo dopiero z chwilą ich wykonania. Dodatkowo uproszczone mają zostać procedury związane ze sprzedażą majątku nabytego w drodze spadku lub darowizny, jeśli jego wcześniejsze nabycie zostało potwierdzone aktem notarialnym lub objęte było zwolnieniem dla najbliższej rodziny; w takich przypadkach nie będzie już konieczne przedkładanie zaświadczenia z urzędu skarbowego. Nowe regulacje mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Nie każde przekształcenie wiąże się z sukcesją podatkowych kosztów
Gazeta prawna, 2025-05-13, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 kwietnia 2025 r. (sygn. akt II FSK 529/24) orzekł, że przekształcenie spółki osobowej transparentnej podatkowo w spółkę kapitałową nie skutkuje sukcesją praw i obowiązków w zakresie podatku dochodowego. W sprawie chodziło o spółkę komandytową przekształconą 2 maja 2016 r. w spółkę z o.o., która otrzymała notę korygującą od dostawcy wystawioną przed przekształceniem (30 kwietnia 2016 r.) i domagała się zaliczenia wynikającego z niej wydatku do kosztów uzyskania przychodów. NSA uznał, że koszt ten dotyczył okresu, gdy podatnikiem byli wspólnicy spółki komandytowej, a nie sama spółka, przez co nie może on zostać ujęty przez spółkę kapitałową po przekształceniu. Sąd dodatkowo wskazał, że wydatek ten nie był niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej i nie spełniał przesłanek z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Czy wynajmując mieszkanie na doby trzeba rozliczać się jak przedsiębiorca
Rzeczpospolita, 2025-05-13, Przemysław Wojtasik
Z najnowszych interpretacji indywidualnych wynika, że wynajem krótkoterminowy mieszkań, także przy wykorzystaniu platform rezerwacyjnych lub operatorów zarządzających lokalem, nie musi być traktowany jako działalność gospodarcza. Właściciele nieruchomości mogą rozliczać przychody w ramach najmu prywatnego, stosując ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, niezależnie od liczby posiadanych mieszkań czy sposobu pozyskiwania najemców. Takie stanowisko potwierdzono m.in. w interpretacjach: nr 0112-KDIL2-2.4011.208.2025.1.WS oraz nr 0114-KDIP3-2.4011.646.2023.4.MR. Zmiana podejścia organów podatkowych nastąpiła po uchwale NSA z 24 maja 2021 r. (sygn. II FPS 1/21), zgodnie z którą podatnik sam decyduje, czy określony majątek ma związek z działalnością gospodarczą.
Do więzienia za przedawnione podatki? Przedsiębiorcy krytykują pomysł Ministerstwa Finansów
Rzeczpospolita, 2025-05-13, Paweł Rochowicz
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w ordynacji podatkowej oraz kodeksie karnym skarbowym, zakładający uchylenie art. 44 § 2 k.k.s., co umożliwiłoby ściganie przestępstw skarbowych również po przedawnieniu zobowiązania podatkowego. Przestępstwa zagrożone karą powyżej trzech lat pozbawienia wolności miałyby ulegać przedawnieniu dopiero po dziesięciu latach (art. 44 § 1 k.k.s.), przy czym mowa o uszczupleniach przekraczających 200-krotność minimalnego wynagrodzenia. Projekt spotkał się ze sprzeciwem organizacji biznesowych, m.in. Business Centre Club i Konfederacji Lewiatan, które argumentują, że zmiany mogą naruszać prawo do obrony i zasady konstytucyjne, zwłaszcza w przypadkach, gdy postępowania karnoskarbowe byłyby wszczynane wiele lat po przedawnieniu zobowiązania, bez możliwości skutecznego przedstawienia dowodów przez podatnika.
Kamper może być biurem przedsiębiorcy – fiskus uznaje odliczenie kosztów
Prawo.pl, 2025-05-13, Monika Pogroszewska
Samochód kempingowy może zostać uznany za środek trwały wykorzystywany w działalności gospodarczej i być traktowany jako samochód osobowy w rozumieniu ustawy o PIT, co umożliwia odliczenie kosztów jego zakupu do limitu 150 tys. zł oraz 75 proc. kosztów eksploatacyjnych, jeśli służy również celom prywatnym. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził to w interpretacjach indywidualnych: z 30 kwietnia 2025 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.181.2025.3.WS), z 15 marca 2023 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.124.2023.1.KP) oraz w zakresie VAT z 29 lipca 2024 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.268.2024.2.MG). Fiskus uznał, że pojazd, nawet przerobiony na mobilne biuro, pozostaje samochodem osobowym i należy stosować limity oraz wyłączenia przewidziane dla takiej kategorii pojazdów. W przypadku wykorzystywania kampera zarówno w celach firmowych, jak i prywatnych, przedsiębiorcy przysługuje odliczenie 75 proc. kosztów eksploatacyjnych oraz 50 proc. podatku VAT. Organy podatkowe podkreślają, że podatnik musi wykazać związek wydatku z działalnością gospodarczą oraz racjonalność poniesionych kosztów w razie kontroli.
Skarbówka oczekuje, że podatnik sam odpowie na swoje pytanie
Rzeczpospolita, 2025-05-14, Dorota Gajos-Kaniewska
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich wystąpiło do Ministerstwa Finansów z prośbą o wyjaśnienie praktyki Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej polegającej na pozostawianiu bez rozpoznania wniosków o interpretacje indywidualne z powodu braku własnego stanowiska podatnika co do oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego. Podatnicy wskazują, że nie są w stanie samodzielnie dokonać takiej oceny, co jest powodem złożenia wniosku. RPO przypomina, że celem interpretacji jest eliminacja ryzyka błędnego zastosowania przepisów i zwraca uwagę na spory interpretacyjne dotyczące zakresu obowiązku przedstawienia stanowiska. Postuluje, by za wystarczające uznać jasne wskazanie przez podatnika przedmiotu wątpliwości. Biuro RPO pyta również MF, ile razy w ostatnich pięciu latach sądy administracyjne stwierdziły bezzasadność wezwań do uzupełnienia takich wniosków.
Szef KAS zgadza się na zmianę formy opodatkowania
Gazeta prawna, 2025-05-15, Agnieszka Pokojska
Szef Krajowej Administracji Skarbowej w opinii zabezpieczającej z 16 kwietnia 2025 r. (sygn. DKP16.8082.12.2024) uznał, że przekształcenie spółki jawnej będącej podatnikiem CIT w spółkę komandytową, również podlegającą opodatkowaniu CIT, nie stanowi niedozwolonej optymalizacji podatkowej, nawet jeśli jednym z głównych celów tej zmiany są korzyści podatkowe. Przekształcenie to zostało dokonane zgodnie z art. 551 i nast. kodeksu spółek handlowych, a nowa struktura zakłada, że wspólnicy spółki jawnej zostaną komplementariuszami, zaś komandytariuszem zostanie osoba prawna. Organ uznał, że działanie to mieści się w granicach konstytucyjnego prawa do swobody wyboru formy prowadzenia działalności i nie jest sprzeczne z celami ustawy podatkowej.
Zarobek z AI to przychód z innych źródeł
Gazeta prawna, 2025-05-15, Mariusz Szulc
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 29 kwietnia 2025 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.190.2025.1.MN) uznał, że nieregularne przychody uzyskiwane przez podatnika z tytułu sprzedaży treści generowanych przez sztuczną inteligencję – w tym cyfrowych grafik oraz komercyjnego wykorzystania sklonowanego głosu – stanowią przychody z tzw. innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Organ potwierdził, że działalność ta nie spełnia przesłanek działalności gospodarczej, ani nie generuje przychodów z praw majątkowych, ponieważ wygenerowane treści nie mają charakteru utworu w rozumieniu prawa autorskiego, a głos podatnika nie jest na tyle unikalny, by przypisać mu cechy indywidualizujące.
Po przekroczeniu limitu pomocy de minimis opodatkowana jest tylko nadwyżka
Gazeta prawna, 2025-05-15, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 maja 2025 r. (sygn. akt III FSK 144/24) orzekł, że w przypadku przekroczenia limitu pomocy de minimis w sektorze rolnym, zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) może być stosowane do wysokości tego limitu, a opodatkowaniu podlega jedynie nadwyżka. Sprawa dotyczyła notariusza, który sporządził akt notarialny obejmujący dwie umowy sprzedaży działek rolnych i pobrał PCC tylko od części transakcji. Organy podatkowe zakwestionowały to podejście, twierdząc, że przekroczenie limitu wyklucza całkowicie możliwość zastosowania zwolnienia. Sądy obu instancji, w tym WSA w Gdańsku, nie zgodziły się z tym stanowiskiem i uznały, że brak jest podstaw do całkowitego wyłączenia zwolnienia, jeżeli tylko część pomocy przekracza limit.