Stosunkowo nowym trendem w rekrutacji są tzw. kreatywne CV, wykorzystywane przez Kandydatów do przykucia uwagi rekruterów. W tym artykule zastanowimy się, kiedy taki rodzaj pomysłowego CV może okazać się pomocny, a kiedy zaszkodzi osobom ubiegającym się o wymarzoną pracę.
Po co przesyłamy CV?
Bardzo często spotyka się pogląd, że celem CV jest uzyskanie zaproszenia na spotkanie rekrutacyjne i stąd im bardziej pomysłowe CV, tym bardziej zaciekawi ono rekrutera, który w efekcie zaprosi kandydata do dalszego etapu rekrutacji. Jest to poniekąd zgodne z prawdą. CV musi być interesujące, ale nie chodzi o formę, lecz o treść. Jeśli kandydat nie spełnia twardych wymagań danego stanowiska (wykształcenie, doświadczenie czy znajomość języków), to choćby jego CV było kwintesencją kreatywności, to i tak nie dostanie biletu do dalszego etapu rekrutacji.
Kreatywne CV a metoda pozyskiwania kandydatów
Warto tutaj rozróżnić dwa podejścia do poszukiwania kandydatów: tradycyjne przez ogłoszenia oraz direct search, który polega na bezpośrednim docieraniu różnymi sposobami (np. przez media społecznościowe) to interesujących nas kandydatów, o których wiemy, że z dużą dozą prawdopodobieństwa spełniają wymagania stanowiska. W przypadku kandydatów pozyskiwanych tą metodą nie ma potrzeby tworzenia kreatywnych CV, ponieważ rekruterom często wystarczy krótki dokument z klauzulą o przetwarzaniu danych osobowych. Przeciwnie, jeśli przesyłamy aplikację w odpowiedzi na ogłoszenie – szczególnie jeśli kompetencje wymagane na danym stanowisku są powszechne i można spodziewać się dużego napływu aplikacji. Pomocna może okazać się tutaj próba „wyróżnienia się z tłumu”, ale należy pamiętać, że to na czym najbardziej zależy rekruterom to merytoryka. Trzeba więc zadbać, żeby obok wyróżników w CV zawarte były informacje o spełnianiu wymagań stanowiska. Jeśli nie będzie tych informacji lub będą niepełne to może okazać się, że rekruter nie będzie miał czasu na ich weryfikacje. Najpierw więc, należy zadbać o profesjonalizm i kompletność CV, a później o formę i kreatywność.
Kiedy kreatywność w CV jest mile widziana?
Czasem CV może oprócz twardych danych dostarczać także informacji o posiadanych przez Kandydata kompetencjach miękkich. Kreatywnie przygotowane CV będzie więc idealne wszędzie tam, gdzie kreatywność jest na pierwszym miejscu listy wymagań. Będą to więc agencje reklamowe, marketingowe, agencje kreatywne, agencje public relations. Grafik, który w CV zamieści próbkę swoich prac również ma większą szansę na bycie zauważonym. Przedstawiciel handlowy czy doradca klienta, dla których kompetencje interpersonalne, sposób wypowiadania się mają istotne znaczenie, mogą zaprezentować się nagrywając krótki filmik z własną autoprezentacją. CV w formie strony internetowej może być dowodem posiadanych umiejętności programowania. Kreatywne i pomysłowo przygotowane CV będzie też dobrym rozwiązaniem dla osób z małym doświadczeniem, dopiero wchodzących na rynek pracy, ponieważ daje im szansę zaprezentowania swoich kompetencji i potencjału. Z drugiej jednak strony, trudno jest sobie wyobrazić kolorowe i pełne wyróżników CV osoby ubiegającej się o stanowisko doradcy podatkowego, księgowego czy inżyniera, od których zamiast kreatywności oczekuje się profesjonalizmu. Warto również przed wysłaniem „kreatywnego CV” zastanowić się nad specyfiką i kulturą danej organizacji. Jeśli firma działa w sposób konserwatywny i tak też się prezentuje w otoczeniu, to może bardziej trafionym pomysłem będzie przesyłanie tam tradycyjnego dokumentu.
Kreatywne, czyli jakie?
Oczywiście możliwości jest wiele. Chyba najbardziej rozpowszechnionym rodzajem kreatywnego CV są infografiki, czyli takie w których słowo pisane jest tylko dodatkiem do obrazów. Powstały także strony internetowe oferujące za opłatą dostęp do wielu różnych szablonów – pytanie tylko czy korzystanie z gotowego szablonu nie kłóci się z ideą kreatywności?
Oprócz tego kandydaci mogą tworzyć prezentacje (tutaj pomocny będzie Power Point lub Prezi), które dają większą możliwość wprowadzenia dynamiki do CV, niż dokument tekstowy. Prezentacje takie nie powinny być zbyt długie, należy także ograniczyć tekst oraz sprawić, by każdy slajd miał sens.
Popularność zyskują również filmy zawierające autoprezentacje. Pozwalają one przedstawić swój profil zawodowy w bardziej bezpośredni sposób oraz zaprezentować swoje umiejętności komunikacyjne oraz pewność siebie.
Zdarza się również, że kandydaci przygotowują własne strony internetowe, które oprócz podstawowych informacji o doświadczeniu zawodowym są dowodem na posiadane umiejętności w obszarze IT, grafiki czy fotografii.
W sieci pojawiają się także przykłady „bardziej kreatywnych” CV, jak nadruk na opakowaniach produktów żywnościowych, CV wyszyte na materiale czy umieszczone na bilbordach blisko miejsca wymarzonej pracy. Na szczęście na razie są to tylko przykłady, które długo jeszcze nie zagoszczą w codzienności rekruterów.