W dniu 24 sierpnia 2018 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Jeżeli projekt zostanie przyjęty w niezmienionej formie, to sposób rozliczania wydatków z tytułu używania aut służbowych w działalności gospodarczej ulegnie diametralnej zmianie.
Obecny stan prawny
Podatnicy, używający aut osobowych w swojej działalności rozliczają się z fiskusem w oparciu o prowadzoną przez siebie ewidencję przebiegu pojazdu, zwaną potocznie kilometrówką. Na podstawie prowadzonej ewidencji, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione w związku z użytkowaniem samochodu, jednak tylko do wysokości limitu wynikającego z pomnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu.
Dodatkowo, gdy samochód osobowy został wprowadzony do majątku podatnika (tj. do ewidencji środków trwałych) to ma on prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu eksploatacji auta.
Ponadto, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku, gdy podatnik korzysta z samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego, to może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całość opłat ustalonych w umowie.
Co się zmieni? Koniec z kilometrówką!
Zamiast wykorzystywanej dotychczas ewidencji przebiegu pojazdów, tzw. kilometrówki, ustawodawca proponuje limitowany procentowo sposób rozliczania wydatków związanych z użytkowaniem samochodu. Kilometrówka pozostanie aktualna dla podróży służbowych pracowników.
Auta prywatne – 80% poza kosztami
W sytuacji, gdy podatnik nie wprowadził samochodu stanowiącego jego własność do ewidencji środków trwałych, a korzysta z takiego auta dla celów prowadzenia działalności gospodarczej, będzie on miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie 20% wydatków poniesionych w związku z użytkowaniem auta. Oznacza to, że ustawodawca wyłącza z kosztów podatkowych aż 80% wydatków. Przy ustalaniu limitu, podatnicy będą uprawnieni do uwzględniania wszystkich poniesionych wydatków, w tym m.in. z tytułu eksploatacji auta.
Samochód stanowiący majątek podatnika – limit 50%
W myśl projektu, gdy podatnik wprowadzi swój prywatny samochód do ewidencji środków trwałych, będzie on uprawniony do odliczenia 50% wydatków z nim związanych. Zdaniem ustawodawcy, podatnik, który używa samochodu zarówno do celów prywatnych jak również do celów związanych z działalnością gospodarczą (tzw. użytek mieszany) nie jest uprawniony do odliczenia większej części wydatków. Ustawodawca proponuje zatem mniej korzystny dla podatników mechanizm, znany już z podatku VAT.
100% poniesionych wydatków tylko z ewidencją
Podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 100% poniesionych wydatków tylko wtedy, gdy udowodni, że samochód używany jest wyłącznie w działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik zobowiązany będzie prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, o której mowa w Ustawie o VAT.
Koszty eksploatacji bez preferencji podatkowych
Projekt zakłada ujednolicenie zasad zaliczania wydatków z tytułu używania samochodu osobowego w działalności niezależnie od rodzaju umowy, na podstawie której podatnik korzysta z takiego samochodu. Wobec tego zarówno z tytułu leasingu, najmu, dzierżawy czy innej umowy podatnik uprawniony będzie zaliczyć do kosztów podatkowych tylko 50% poniesionych kosztów eksploatacji samochodu (tj. kosztów przeglądu, kosztów paliwa, wymiany opon itp.) będącego przedmiotem umowy.
Ograniczenie to będzie miało zastosowanie również wtedy, gdy w koszty eksploatacji będą wliczone opłaty (czynsz) z tytułu ww. umów.
Nowy limit wydatków z tytułu odpisów amortyzacyjnych bez preferencji dla ekologii
Nowe przepisy podwyższają dotychczasowy limit odpisów z tytułu zużycia samochodu w wysokości 20.000,00 EUR (ok. 86.000,00 zł) do kwoty 150.000,00 zł. Proponowana zmiana będzie miała zastosowanie również do umów leasingu, najmu, dzierżawy itp. Oznacza to, że wprowadzone zostanie ograniczenie w zaliczaniu opłat z tytułu ww. umów do kosztów podatkowych.
Tym samym podatnik uprawniony będzie odliczyć tylko tę część opłat wynikających ze wspomnianych umów, w jakiej kwota 150.000,00 zł będzie pozostawała do wartości samochodu (tzw. odliczenie proporcjonalne).
Nowy limit odnosi się zarówno do wartości początkowej samochodu osobowego, jak i wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia umożliwiającej zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu.
Podróże służbowe pracownika
Rozliczanie podróży służbowych odbytych przez pracownika pozostaje bez zmian. Nadal będzie można rozliczać tzw. kilometrówką wydatki poniesione przez pracownika z tytułu używania przez niego auta służbowego do jazd zamiejscowych oraz jazd lokalnych.
Planowane wejście w życie ustawy
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
Przepisy przejściowe!
Co istotne, projekt będzie miał zastosowanie już do umów leasingu, najmu, dzierżawy itp. zawartych lub zmienionych od 1 stycznia 2019 r.
Co do zasady, do umów zawartych przed 1 stycznia 2019 r. będzie można stosować obecnie obowiązujące przepisy, jednakże nie dłużej niż do 31 grudnia 2020 r.
Natomiast jeśli podatnik przed 1 stycznia 2019 r., ale już po ogłoszeniu ustawy w Dzienniku Ustaw postanowi zmienić dotychczasowe warunki obowiązującej go umowy lub zawrzeć nową umowę, to będzie mógł się rozliczać na starych zasadach jedynie do końca 2018 r.!
Źródło: Projekt ustawy
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12315309/12530089/12530090/dokument354880.pdf
Źródło: Uzasadnienie do projektu ustawy
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12315309/12530089/12530090/dokument354882.pdf