Nowelizacja ustawy o KAS

Spread the love

Będzie katalog osób, którym będzie doręczane upoważnienie do kontroli albo okazywana legitymacja służbowa funkcjonariusza KAS

Najnowszy projekt nowelizacji ustawy o KAS przewiduje doprecyzowanie regulacji dotyczących doręczania upoważnienia do kontroli celno-skarbowej oraz okazywania legitymacji służbowej w przypadku kontroli wszczynanej ze względu na podejrzenie łamania prawa.

Przedmiotowe zmiany znalazły się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw, który 12 października 2018 r. wpłynął do Sejmu (druk sejmowy 2905). Ich zamierzeniem, jak również innych przewidzianych w nowelizacji zmian, jest doprecyzowanie regulacji ustawowych określających ramy funkcjonowania KAS, i których celem finalnie jest usprawnienie walki z szarą strefą i wyłudzeniami podatkowymi.

Reguły dotyczące wszczynania kontroli celno-skarbowej

Przyjrzyjmy się zatem wspomnianym zmianom dotyczącym kontroli celno-skarbowej. W nowych art. 62 ust. 2a–2b i ust. 3a–3b ustawy o KAS doprecyzowano zasady wszczęcia kontroli celno-skarbowej, które mają charakter autonomiczny w stosunku do analogicznych regulacji Ordynacji podatkowej.

Jeżeli chodzi o doręczenie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (nowe art. 62 ust. 2a-2b ustawy o KAS) to wskazano explicite, iż ma ono być w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, doręczane członkowi zarządu, wspólnikowi albo innej osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw, albo osobie upoważnionej do odbioru korespondencji. W przypadku zakładu podmiotu zagranicznego wprowadzono obowiązek doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej osobie faktycznie kierującej, nadzorującej lub reprezentującej kontrolowanego.

Jeżeli chodzi natomiast o tryb szczególny wszczynania kontroli, to jest w sytuacji wystąpienia podejrzenie, że nie są przestrzegane przepisy oraz okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli celno-skarbowej, to zgodnie z nowymi art. 62 ust. 3a-3b ustawy o KAS, będzie mogła zostać wszczęta w razie nieobecności kontrolowanego, reprezentanta kontrolowanego lub osoby upoważnionej do odbioru korespondencji  po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi kontrolowanego, który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97 Kodeksu cywilnego lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, który nie jest pracownikiem izby administracji skarbowej albo funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej.


Ważne: Jeśli kontrola zostanie wszczęta na legitymację upoważnienie do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej będzie doręczane kontrolowanemu bez zbędnej zwłoki.


Cel? Prewencja

Intencją projektowanych przepisów – co podkreśla ustawodawca w uzasadnieniu projektu – nie jest prowadzenie kontroli co do zasady pod nieobecność kontrolowanego. Przepisy te mają m.in. charakter prewencyjny i zmierzają do eliminowania przypadków unikania doręczenia upoważnienia do kontroli celno-skarbowej.

Inne zmiany zaproponowane w art. 62 polegają na dodaniu ust.: 4a i 4b. Dzięki ust. 4a naczelnik urzędu celno-skarbowego ma dostać informacje o złożonej przez kontrolowanego korekcie deklaracji. Natomiast ust. 4b będzie pozwalał na doręczenie kontrolowanemu zawiadomienia o uwzględnieniu korekty deklaracji. Co ważne, doręczenie kontrolowanemu zawiadomienia o uwzględnieniu korekty deklaracji będzie kończyć kontrolę celno-skarbową.

Urzędnicy zyskają dostęp do szerszych danych

Ciekawe zmiany w projekcie dotyczą też danych o podatnikach, do których mają zyskać dostęp urzędnicy skarbówki. Na te okoliczność w projekcie przewidziano dodanie dwóch artykułów: 49a i 49b.

Zgodnie z nowym art. 49a ustawy o KAS, jeżeli szef KAS lub naczelnik urzędu celno-skarbowego w związku z prowadzonymi czynnościami analitycznymi będzie posiadał uprawdopodobnione informacje o możliwości posługiwania się rachunkiem bankowym wykorzystywanym do prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, uzyskiwania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, uzyskiwania przychodów niezadeklarowanych albo przychodów nieujawnionych w złożonych deklaracjach, instytucje finansowe będą musiały na uzasadnione żądanie tego organu sporządzić i przekazać:

  • dane identyfikacyjne posiadacza tego rachunku bankowego
  • dane identyfikacyjne pełnomocnika do tego rachunku i reprezentanta posiadacza rachunku bankowego, a także jego beneficjenta rzeczywistego.

Jeśli instytucja finansowa danych na żądanie skarbówki nie udostępni, albo udostępni je w niepełnym zakresie będzie musiała liczyć się z karą, która będzie mogła wynieść nawet 10 tys. zł.

Inne zmiany

Wśród innych planowanych zmian warto wymienić również:

  • poszerzenie definicji kontrahenta kontrolowanego m.in. o przewoźnika oraz wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w okresie objętym kontrolą celno-skarbową uczestniczące w magazynowaniu, przepakowywaniu, przeładunku, przesyłaniu tego samego towaru, działające w imieniu dostawców i nabywców biorących udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie towaru. Rozszerzenie kręgu podmiotów uznawanych za kontrahenta kontrolowanego ma umożliwić organom KAS prowadzanie kontroli krzyżowej w szerszym niż dotychczas zakresie
  • zapewnienie przez podmioty zajmujące się produkcją lub obrotem automatami do gier hazardowych warunków i środków do sprawnego przeprowadzania kontroli celno-skarbowej w zakresie produkcji lub obrotu automatami do gier hazardowych.

Znowelizowana ustawa – z pewnymi wyjątkami dotyczących przede wszystkim regulacji odnoszących się do czynności audytowych (wchodzących w życie 1 stycznia 2019 r.)  – ma wejść w życie już po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *