Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli przystąpić do Programu Współdziałania z fiskusem, najpierw będą musieli pozytywnie przejść audyt podatkowy. Przy jego przeprowadzeniu Szef KAS będzie korzystał z wiedzy doradców podatkowych lub biegłych rewidentów.
Program Współdziałania ma zostać wprowadzony do Ordynacji podatkowej. Szczegółowe przepisy znalazły się w projekcie ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (druk sejmowy nr 3788). Najwięksi podatnicy (przychody których przekraczają w przeliczeniu 50 mln euro) będą mogli zawrzeć umowę z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie której w oparciu o dobrowolność oraz wzajemne zaufanie, zrozumienie i transparentność będą wywiązywać się ze swoich zobowiązań podatkowych. Przy takim porozumieniu w razie wątpliwości co do poprawności rozliczeń, administracja skarbowa będzie służyła pomocą w celu rozwiązania wątpliwych zagadnień. Jednak, aby do zawarcia takiej umowy w ogóle doszło przedsiębiorca najpierw będzie musiał przejść audyt podatkowy.
Audyty będą dwa
Procedura audytu będzie przeprowadzana u podatnika przed podpisaniem umowy z organem podatkowym (audyt wstępny), jak i po podpisaniu umowy o współdziałanie (audyt monitorujący).
Oba audyty będzie przeprowadzał Szef KAS i w jego ramach będzie weryfikowane, czy przedsiębiorca spełnia warunki pozwalające mu na przystąpienie do umowy o współdziałanie.
Audyt podatkowy będzie przeprowadzany, aby sprawdzić, czy podatnik wdrożył i skutecznie stosuje wewnętrzny nadzór podatkowy oraz czy prawidłowo wypełnia obowiązki podatkowe. Podatnicy, którzy będą chcieli przystąpić do podpisania umowy o współdziałanie, będą zobligowani do wdrożenia skutecznego i adekwatnego systemu zarządzania obowiązkami podatkowymi (compliance) oraz ryzykiem podatkowym, który daje gwarancję, że dany podatnik efektywnie zarządza funkcją podatkową i posiada narzędzia nadzoru umożliwiające mu prawidłowe realizowanie obowiązków podatkowych.
Audyt wstępny, realizowany przed zawarciem umowy o współdziałanie, będzie miał za zadanie zapewnienie Szefowi KAS możliwości sprawdzenia rozliczeń podatnika pod względem potencjalnych ryzyk związanych z wypełnianiem obowiązków podatkowych przed podpisaniem umowy o współdziałanie oraz ma pozwolić ustalić, czy podatnik ma nie tylko chęć, ale i możliwość sprawowania skutecznego nadzoru nad funkcją podatkową. Z kolei audyt monitorujący ma zapewnić możliwość sprawowania przez organ podatkowy skutecznego i efektywnego nadzoru nad prawidłową realizacją umowy o współdziałanie.
Dokumenty do wglądu
Aby audyt mógł zostać przeprowadzony podatnik będzie musiał przedstawić Szefowi KAS odpowiednie dokumenty i informacje. Organ ten będzie musiał jednak wystąpić o te dokumenty ze stosownym wnioskiem. Przekazane dokumenty będą niszczone po 2 miesiącach od wypowiedzenia umowy o współdziałanie, a gdy do podpisania takiej umowy nie dojdzie – po 2 miesiącach od zakończenia audytu wstępnego.
Audyt podatkowy realizowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej będzie się kończył wydaniem opinii albo zaleceń, wraz z uzasadnieniem, wskazujących, jakie czynności audytowany podatnik powinien podjąć celem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Stanowisko organu podatnik ma otrzymać niezwłocznie.
Trzeba wiedzieć, że sam fakt zgłoszenia przez podatnika chęci podpisania umowy o współdziałanie nie będzie równoznaczny z obowiązkiem przeprowadzenia wstępnego audytu podatkowego, decyduje o tym wstępna ocena podatnika dokonana przez Szefa KAS na podstawie oceny ryzyka podatkowego. Podatnik będzie informowany o zakresie audytu wstępnego, natomiast harmonogram działań podejmowanych w jego ramach będzie ustalany przez organ z podatnikiem chcącym podpisać umowę o współdziałanie lub podatnikiem objętym już tą umową. Audyt wstępny obejmie rozliczenia podatnika z dwóch lat podatkowych licząc od końca roku poprzedzającego rok, w którym podatnik wystąpi z wnioskiem o podpisanie umowy o współdziałanie, oraz okres od początku roku podatkowego, w którym podatnik wystąpił z wnioskiem, do dnia zakończenia tego audytu.
W przypadku audytu monitorującego, przeprowadzanego po podpisaniu umowy, będzie on miał charakter ciągły i będzie polegał na monitorowaniu przez Szefa KAS prawidłowości wykonywania przez podatnika obowiązków wynikających z umowy o współdziałanie.
Pomocna wiedza doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta
Audytowi mają podlegać procedury i procesy związane m.in. z zarządzaniem ryzykiem podatkowym, kontrolą wewnętrzną nad kwestiami podatkowymi, a także mechanizmy wewnętrznego nadzoru podatkowego. Obowiązkowym elementem ram wewnętrznego nadzoru podatkowego będzie audyt podatkowy realizowany na zlecenie podatnika przez niezależnego audytora podatkowego, którym może być spółka doradztwa podatkowego, firma audytorska, biegły rewident lub doradca podatkowy.
Dlaczego planuje się ograniczenie kręgu podmiotów, które audyt będą mogły przeprowadzić? Otóż dlatego, że doradcy podatkowi i biegli rewidenci posiadają niezbędną wiedzę i umiejętności do prowadzenia niezależnego audytu funkcji podatkowej, które mają zapewnić wysoką jakość świadczonej usługi, wzmacniając tym samym skuteczność ram wewnętrznego nadzoru podatkowego.
Celem niezależnego audytu funkcji podatkowej ma być sprawdzenie przez podmiot niezależny wobec podatnika oraz Krajowej Administracji Skarbowej poziomu dojrzałości podatnika w zakresie zarządzania i nadzoru nad funkcją podatkową. Jego zakres ma obejmować nie tylko sprawdzenie prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych, ale również weryfikację skuteczności i adekwatności wdrożonych przez podatnika procesów oraz procedur dotyczących zarządzania sposobem wykonywania obowiązków podatkowych.
Niezależny audyt funkcji podatkowej zakończy się raportem zawierającym jego wynik. Raport podpisze niezależny audytor podatkowy przeprowadzający ten audyt, co ma stanowić wyraz jego odpowiedzialności za rzetelność badania przeprowadzanego w ramach tego audytu. Audytor będzie musiał niezwłocznie przekazać sporządzony przez siebie raport badanemu podatnikowi wraz z dokumentacją audytu zawierającą przeprowadzone testy i procedury.
Zachęcamy do zapoznania się z naszym wcześniejszym wpisem o Programie Współdziałania