Tax & Legal Highlights for Real Estate – wrzesień 2020

Spread the love

Nowy system poboru podatku u źródła (WHT) od 2021 r. – zmiany w przepisach, które nie weszły jeszcze w życie.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Finansów nowy reżim poboru podatku WHT, którego stosowanie jest odraczane kolejnymi rozporządzeniami, w zmodyfikowanym (złagodzonym) brzmieniu ma wejść życie od 1 stycznia 2021.

  • W chwili obecnej nowy reżim poboru podatku WHT zakłada:
    1. płatności (np. odsetki, dywidendy, usługi niematerialne, licencje) < 2M PLN na rzecz zagranicznego podatnika – obowiązują dotychczasowe zasady, tj. WHT być niepobierany albo mogą zostać zastosowane preferencje wynikające z zawartych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO). Przy czym płatnik ma obowiązek zachowania należytej staranności weryfikując stosowanie stawek, zwolnień lub niepobranie WHT, a także zebranie stosownej dokumentacji
    2. wyżej wymienione płatności > 2M PLN – co do zasady obowiązek pobrania podatku u źródła według stawki krajowej 19% lub 20% i jego późniejszy zwrot na wniosek podatnika/płatnika)
    3. wyżej wymienione płatności > 2 M PLN do tego samego podatnikamożliwość niepobrania podatku tylko w sytuacji:
      1. złożenia przez płatnika stosownego oświadczenia lub
      2. uzyskania opinii o stosowaniu zwolnienia.
  • W projekcie nowelizacji zapowiadanym przez MF mają się znaleźć następujące kwestie:
    1. Model rozliczeń tzw. (mechanizm pay and refund) przedstawiony w pkt 2 części I powyżej:
      1. nie będzie miał zastosowania do dywidend wypłacanych na rzecz polskich rezydentów podatkowych
      2. zostanie ograniczony wyłącznie do płatności tzw. biernych (odsetki, dywidendy, należności licencyjne) na rzecz podmiotów powiązanych
      3. nie będzie dotyczyć usług niematerialnych (niezależnie od powiązania podatnika i płatnika).
    2. zostanie doprecyzowania definicja rzeczywistego właściciela
    3. opinia o stosowaniu zwolnienia na podstawie dyrektyw zostanie zastąpiona opinią o stosowaniu preferencji – w efekcie oprócz sytuacji objętych zwolnieniem z dyrektyw, będzie można w ramach opinii potwierdzić możliwość stosowania preferencji wynikających z UPO
    4. złagodzeniu ulegną zasady podpisywania oświadczenia (o którym mowa w pkt 3) lit. a powyżej)  przez polską spółkę w zakresie spełnienie przez kontrahenta kryteriów do zastosowania preferencji z UPO lub zwolnienia z dyrektywy
    5. złagodzeniu ulegną zasady odpowiedzialności karnej skarbowej.

Ponadto, Ministerstwo Finansów zapowiada wydanie objaśnień podatkowych w zakresie WHT dot. m.in.:

  • kwestii dochowania należytej staranności przy weryfikacji kontrahentów
  • a także doprecyzowana zostanie koncepcja tzw. „look through approach”, tj. możliwości zastosowania preferencji w przypadku płatności do rzeczywistego właściciela niebędącego bezpośrednim ich odbiorcą.

Projekt zmian w CIT celem uszczelnienia system podatkowego

We wrześniu br. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD126 pojawiła się zapowiedź istotnych zmian w zakresie podatków dochodowych. Celem zapowiedzianych zmian jest uszczelnienie systemu podatkowego:

  • Opodatkowanie CIT spółek komandytowych i wybranych spółek jawnych. Obecnie spółki komandytowe są transparentne podatkowo. Oznacza to, że są opodatkowane tylko na poziomie wspólników a nie samej spółki. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów sytuacja ta ma się zmienić – po zmianie podatek dochodowy będzie uiszczany przez spółkę komandytową. Choć nie wynika to z opublikowanych informacji, można zakładać, że opodatkowana będzie również dystrybucja zysku ze spółki komandytowej do jej wspólników, podobnie jak ma to miejsce w przypadku spółek kapitałowych i spółki komandytowo-akcyjnej. Analogiczny system opodatkowania może również zostać wprowadzony dla spółek jawnych, których wspólnicy partycypujący w zyskach spółki nie są ujawnieni.
  • Przeniesienie obowiązku zapłaty podatku z tytułu zbycia udziałów w tzw. spółkach nieruchomościowych ze sprzedawcy (udziałowca) na tę spółkę nieruchomościową.
  • Objęcie opodatkowaniem wydania wspólnikom majątku polikwidacyjnego.

Art. 14a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych reguluje kwestie skutków podatkowych regulowania zobowiązań przez wykonanie świadczenia niepieniężnego. Zgodnie z obowiązującą obecnie linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanie majątku polikwidacyjnego jego wspólnikom nie jest objęte dyspozycją art. 14a ustawy CIT a zatem nie podlega opodatkowaniu CIT. Mając na uwadze powyższe MF zamierza doprecyzować art. 14a ustawy CIT poprzez wskazanie wprost, iż obejmuje on swoją normą również „przeniesienie przez likwidowaną spółkę (spółdzielnię) majątku rzeczowego na rzecz jej wspólników (akcjonariuszy, członków spółdzielni) tytułem podziału majątku likwidowanej osoby prawnej”.

  • Ograniczenie możliwości rozliczania strat w przypadku: i) przejęcia innego podmiotu, ii) lub w przypadku gdy do podatnika wniesiony został aport w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub iii) wniesiony został wkład pieniężny, za który podatnik nabył przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
  • Zmiany w sposobie ustalania wartości kosztów finansowania dłużnego, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe ma skutkować eliminacją wątpliwości interpretacyjnych dotyczących nadwyżki kosztów finansowania dłużnego.
  • Rozszerzenie obowiązku stosowania zasady ceny rynkowej – zmiany dotyczyć będą sytuacji, w których rzeczywisty właściciel ma swoją siedzibę w tzw. „raju podatkowym”. Ponadto ma zostać zwiększony zakres obowiązków dla takich transakcji.
  • Dostosowanie regulacji dotyczących podziału na źródła dochodów osiąganych przez nierezydentów do standardów wprowadzonych przez tzw. Konwencję MLI.
  • Podwyższenie progu przychodowego dla „małych podatników”, uprawnionych do stosowania stawki 9% z 1,2 mln EUR przychodów do 2 mln EUR przychodów
  • Wprowadzenie zmian w podatku od nieruchomości komercyjnych, pozwalających na przedłużenie zwolnienia w sytuacji, w której po 31.12.2020 r. trwał w Polsce nadal „stan epidemii”.
  • Zbliżenie zasad amortyzacji podatkowej i rachunkowej.
  • Ograniczenie możliwości manipulowania stawkami amortyzacyjnymi (głównie poprzez ich obniżanie) w sytuacji, w której podatnik korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.
  • Wprowadzenie obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji „polityki podatkowej” za dany rok podatkowy, co może spowodować nałożenie dodatkowych obowiązków.

Zapoznaj się z komentarzem prawnym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *