Skarbówkę zainteresuje strategia podatkowa już za 2020 rok

Spread the love
Skarbówkę zainteresuje strategia podatkowa za 2020 rok

Przedsiębiorcy w 2021 r. będą musieli opublikować swoje strategie podatkowe za 2020 rok, mimo że obecnie takich dokumentów nie sporządzają, a tym bardziej ich nie publikują. Taki obowiązek potwierdziło Ministerstwo Finansów w swoim komunikacie[1].

O tym, że przedsiębiorcy od 2021 roku będą musieli ujawniać opinii publicznej swoje strategie podatkowe już informowaliśmy. Jednak teraz mamy dodatkowo pewność, że obowiązek ten będzie dotyczył aktywności podatkowej realizowanej już w minionym roku. Przedsiębiorcy i eksperci podatkowi zwracali na to uwagę, gdyż przepisy dużej nowelizacji ustaw podatkowych, które taki obowiązek wprowadzają, nie przewidują żadnych przepisów przejściowych w tym zakresie (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123). To zaś oznacza, że mimo obowiązywania nowych obowiązków od 1 stycznia 2021 r., dotyczą one już strategii za 2020 r. Taką wykładnię potwierdziło Ministerstwo Finansów w swoim komunikacie, uzasadniając ją walką z nieuczciwymi praktykami podatkowymi. Ponadto publikacja strategii ma zwiększyć transparentność rozliczeń największych podatników CIT.

Nie ulega wątpliwości, że tworzenie takich przepisów i wprowadzanie regulacji, które mają wsteczną moc obowiązywania, nie ułatwia przedsiębiorcom prowadzenia biznesu. Trzeba bowiem pamiętać, że dotychczas obowiązków w obszarze sporządzania i publikowania strategii podatkowych w krajowym porządku prawnym nie było. Przedsiębiorcy nie przygotowywali specjalnych dokumentów w tym zakresie, a jeżeli nawet to robili, były to dokumenty wewnętrzne, które pomagały w bieżącym prowadzeniu firmy i prawidłowym rozliczaniu należności podatkowych. To zaś oznacza, że specjalną strategię, którą będzie można przedstawić opinii publicznej, trzeba będzie przygotować „od zera” już za 2020 rok. Szczęśliwie, jest na to czas –pierwsze strategie powinny zostać opublikowane do 31 grudnia 2021 r. Pamiętajmy jednak, że przy przygotowaniu tego dokumentu podatnicy muszą zadbać, aby spełniał on ustawowe wymogi, a jednocześnie nie narażał na szwank prowadzonej firmy (np. poprzez ujawnienie strategii konkurencji) czy relacji z kontrahentami (np. poprzez ujawnienie tajemnicy handlowej). Właściwe przygotowanie takiej strategii na pewno nie będzie ani proste, ani szybkie i w większości przypadków może wymagać merytorycznego wsparcia wyspecjalizowanych doradców podatków.

Przypomnijmy tylko, że swoje strategie podatkowe będą musieli ujawniać podatnicy CIT, których przychody przekraczają 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. Strategia podatkowa będzie musiała być opublikowana na stronie internetowej przedsiębiorstwa lub innego podmiotu powiązanego i przekazana do naczelnika urzędu skarbowego. Termin na jej przygotowanie to koniec dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego (w przypadku roku podatkowego zgodnego z kalendarzowym strategię za 2020 r. trzeba opublikować do 31 grudnia 2021 r.).

Nowe obowiązki dotyczące publikacji strategii podatkowych weszły w życie 1 stycznia 2021 r.


[1] https://www.gov.pl/web/finanse/mf-walczy-z-nieuczciwymi-praktykami-przy-rozliczeniach-podatkowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *