Procedura nakładania kar przy nieprawidłowościach w JPK V7

Spread the love
JPK VAT

1 października 2020 zaczął obowiązywać nowy JPK_VAT z deklaracją. Wraz z wprowadzeniem nowej struktury pliku zmianie uległy także kary, które mogą być nakładane na podatników za popełniane błędy.

JPK V7 składa się z części deklaracyjnej i ewidencyjnej, która stanowi księgę podatkową w rozumieniu z art. 53 § 21 pkt 3 Kodeksu karnego skarbowego (dalej Kks).Tym samym nieprawidłowości w części ewidencyjnej wyczerpują znamiona wynikające z art.56 Kks (podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy albo niezawiadomienie o zmianie danych) oraz art.61. § 1 Kks (nierzetelne prowadzenie księgi).

Procedura nakładania kar

Pliki przekazywane drogą elektroniczną podlegają weryfikacji w sposób zautomatyzowany. Specjalne oprogramowanie pozwala organom skarbowym na szybkie i skuteczne wykrywanie niezgodności w rozliczeniach. Tym samym będą wyłapywane błędy, które do tej pory na etapie weryfikacji nie były do uchwycenia przez organ podatkowy.

Błędy w części ewidencyjnej mogą również podlegać karze pieniężnej nakładanej w przypadku niepoprawienia błędów. Art.109 ust.3e-k ustawy o VAT określa procedurę poprawiania błędów i nakładania na przedsiębiorców kar.

Procedura nakładania kar:

  • W sytuacji gdy Urząd Skarbowy stwierdzi błędy w przesłanej ewidencji, w pierwszej kolejności wzywa podatnika do korekty, po wcześniejszym ich wskazaniu
  • W przypadku wskazania błędów przez US lub w przypadku gdy podatnik stwierdzi, że złożona ewidencja zawiera błędy, podatnik ma 14 dni na dokonanie korekty lub do złożenia wyjaśnień
  • Kara pieniężna w wysokości 500 złotych za każdy błąd nakładana jest w formie decyzji o ile podatnik nie złoży wyjaśnień lub nie prześle korekty JPK
  • Kara pieniężna może być nałożona również w sytuacji, gdy podatnik złoży wyjaśnienia, ale nie udowodni i nie wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów, lub gdy złoży sprostowanie lub prześle korektę po czternastodniowym terminie
  • Podatnik ma prawo odwołać się od wydanej decyzji do II instancji, a w przypadku gdy odwołanie nie zostanie uwzględnione podatnik może skierować sprawę do sądu.

Czynny żal

Bardzo istotną zmianą jest to, że każda korekta części ewidencyjnej będzie wymagała złożenia czynnego żalu.

Czynny żal jako zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego, powinien zawierać informacje na temat okoliczności zajścia. Można go złożyć na piśmie, ustnie, ale również drogą elektroniczną za pośrednictwie platformy ePUAP. W przypadku niezłożenia czynnego żalu na podatnika mogą zostać nałożone sankcje.

W przypadku, gdy z jakiegoś powodu podatnik nie dopełni obowiązku złożenia JPK_V7 w wyznaczonym terminie, organy podatkowe mogą zakwalifikować ten czyn jako naruszenie obowiązków podatkowych i tym samym nałożyć karę określoną na podstawie art.80 par 1 Kodeksu karnego skarbowego:
§ 1. Kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

Czynny żal w takim przypadku nie jest skutecznym narzędziem chroniącym przed nałożeniem kary. Instytucja czynnego żalu ma zastosowanie w sytuacjach gdy organ skarbowy nie ma wiedzy na temat niedopełnienia przez podatnika obowiązków podatkowych.

 


Pobierz alert w pdf


Jeśli potrzebujecie Państwo wsparcia w zakresie sporządzania JPK V7 zapraszamy do kontaktu z Ekspertami TPA Poland.

 Ewa Znamierowska

 

Partner

Izabella Grabińska-Grabowska

 

Supervisor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *