10 października 2022 r. przekazano Prezydentowi do podpisu ustawę, która wprowadza kolejne zmiany do ustawy o CIT oraz innych ustaw. Ustawa modyfikuje m.in. część rozwiązań wprowadzonych do polskiego porządku prawnego w ramach tzw. Polskiego Ładu.
Poza wyjątkami określonymi w ustawie ma ona wejść w życie 1 stycznia 2023 r., przy czym część zmian będzie dotyczyć okresów wcześniejszych. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany w ustawie o CIT, które w naszej ocenie zasługują na Państwa uwagę.
Modyfikacja i odroczenie wejścia w życie minimalnego CIT
Ustawa przewiduje zwolnienie dla podatników z tzw. podatku minimalnego za lata 2022 -2023 (zwolnienie będą mogli odpowiednio zastosować podatnicy z rokiem podatkowym innym niż kalendarzowy). Pierwsza kalkulacja powinna zostać przeprowadzona za rok 2024.
Zmieni się sposób kalkulacji wskaźnika rentowności i samego podatku, m.in.:
- wskaźnik rentowności, poniżej którego minimalny CIT będzie należny zostanie podwyższony do 2%,
- zmieni się metodologia wyliczania wskaźnika (m.in. wyłączenie z kalkulacji odpisów amortyzacyjnych dla ŚT używanych na podstawie umowy leasingu finansowego, opłat z tytułu leasingu operacyjnego, 20% kosztów zatrudnienia, wzrostu kosztów zakupu energii elektrycznej, cieplnej i gazu, wyłączenie przychodów i bezpośrednio z nimi związanych kosztów wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej, wyłączenie podatku akcyzowego, opłaty paliwowej, emisyjnej i gazu jak również opłaty paliwowej i emisyjnej oraz podatku od gier),
- podatnik będzie mógł wybrać jedną z dwóch metod kalkulacji podstawy opodatkowania:
- 3% przychodów innych niż z zysków kapitałowych – metoda uproszczona, nowe rozwiązanie, albo
- suma 1,5% przychodów oraz kosztów pasywnych (tj. kosztów finansowania dłużnego i wskazanych usług niematerialnych) – modyfikacja obecnego rozwiązania.
Z minimalnego CIT zostaną dodatkowo wyłączeni m.in. mali podatnicy, spółki komunalne, podatnicy świadczący usługi ochrony zdrowia, podatnicy, których wskaźnik rentowności w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych wyniósł powyżej 2%, a także podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji albo objęci postępowaniem restrukturyzacyjnym, spółki faktoringowe oraz podatnicy, którzy zawarli z organami podatkowymi umowę o współdziałanie.
Likwidacja ukrytej dywidendy
Projekt przewiduje uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie, które miały wejść w życie od 1 stycznia 2023 r., a powodowały wiele wątpliwości interpretacyjnych.
Zmiany w zakresie podatku od przerzuconych dochodów
Podstawowe zmiany w zakresie podatku od tzw. przerzucanych dochodów obejmują następujące kwestie:
- podatkowi będą podlegać jedynie wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych niemających siedziby lub zarządu w Polsce,
- aby podatek był należny łącznie muszą być spełnione następujące warunki:
- co najmniej 50% przychodów uzyskiwanych przez taki podmiot powiązany od polskich podmiotów powiązanych muszą stanowić określone przychody pasywne,
- przychód uzyskiwany przez podmiot powiązany w związku z określonymi transakcjami będzie musiał podlegać opodatkowaniu według stawki niższej niż 14,25% (sposób kalkulacji stawki został wskazany),
- podmiot ten musi przekazywać na rzecz innego podmiotu co najmniej 10% otrzymanych przychodów pasywnych (mają zastosowanie dodatkowe warunki),
- suma kosztów ponoszonych przez polskiego podatnika na rzecz podmiotów powiązanych powinna stanowić co najmniej 3% sumy kosztów uzyskania przychodów za ten rok,
- ciężar dowodu, że nie został spełniony którykolwiek z ww. warunków spoczywać będzie na podatniku,
- przepisy o podatku od przerzuconych dochodów będą odpowiednio stosowane m.in. do określonych schematów z udziałem spółek transparentnych podatkowo bądź z podmiotami zagranicznymi przenoszącymi przychody do innych podmiotów zagranicznych korzystających z niskiego opodatkowania.
Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2023 r.
Uproszczenia w zwrocie podatku od dochodów z budynków (art. 24b CIT)
Procedura zwrotu podatku od przychodów z budynków zostanie uproszczona: jeżeli wniosek o zwrot nie będzie budzić wątpliwości, zwrot podatku nastąpi bez konieczności wydawania decyzji.
Zmiany będą miały zastosowanie do wniosków składanych od 1 stycznia 2023 r.
Zagraniczne jednostki kontrolowane (CFC)
Zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC) będzie dotyczyć:
- eliminacji podwójnego opodatkowania CFC w sytuacji, gdy dochodzi do kaskadowej wypłaty dywidendy w strukturach holdingowych,
- doprecyzowanie jednej z przesłanek konstytuujących zagraniczną jednostkę kontrolowaną (tj. przesłanki dotyczącej wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów) w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku,
Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2023 r.
WHT
W ramach mechanizmu pay&refund uelastyczniono przepisy dotyczące oświadczenia płatnika:
- oświadczenie ma być składane nie później niż ostatniego dnia drugiego miesiąca po miesiącu, w którym doszło do przekroczenia progu 2 mln zł,
- oświadczenie będzie ważne do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone, przy czym w przypadku dokonywania dalszych wypłat, termin na złożenie tzw. oświadczenia uzupełniającego będzie przesunięty na koniec miesiąca następującego po roku podatkowym.
Zmiany dotyczące terminu złożenia pierwszego oświadczenia będą miały zastosowanie do wypłat dokonywanych po 31 grudnia 2022 r., natomiast w zakresie terminów ważności pierwszego oświadczenia i składania oświadczenia uzupełniającego mają mieć zastosowanie do wypłat realizowanych już w 2022 r.
Uchylone zostaną również niektóre obowiązki płatników (emitentów i tzw. płatników technicznych) w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (tj. listów zastawnych i obligacji skarbowych) – zniesienie obowiązku składania oświadczeń.
Koszty finansowania dłużnego (w tym przeznaczonego na transakcje kapitałowe)
Doprecyzowano wątpliwości interpretacyjne w zakresie art. 15c ust. 1 ustawy o CIT poprzez wskazanie, że wyłączeniu z kosztów podatkowych będą podlegać koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka finansowania dłużnego przekroczy wyższą z dwóch kwot (3.000.000 zł; 30% podatkowej EBITDA).
Ponadto, ograniczenia dotyczące kosztów finansowania dłużnego przeznaczonego na transakcje kapitałowe (art. 16 ust. 13f ustawy o CIT) nie będą stosowane:
- w odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach niepowiązanych z podatnikiem (nawet jeśli podatnik uprzednio nabył takie udziały/akcje, a kolejne nabycie nastąpi w ciągu 12 miesięcy od pierwszego),
- jeśli udzielającym finansowania jest bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa mające siedzibę w państwie członkowskim UE lub w państwie należącym do EOG.
Zmiany mają mieć co do zasady zastosowanie do kosztów finansowania dłużnego poniesionych od dnia 1 stycznia 2022 r. (nie dotyczy finansowania otrzymanego do końca 2021 r. na realizację transakcji kapitałowych przed tą datą). Odpowiednie przepisy przejściowe będą miały zastosowanie dla podatników z przesuniętym rokiem podatkowym.
Zmiana przepisów dotyczących polskiej spółki holdingowej (PSH)
Doprecyzowanie przepisów w zakresie możliwości skorzystania z reżimu holdingowego m.in. poprzez:
- rozszerzenie katalogu form prawnych, w których może działać spółka holdingowa o prostą spółkę akcyjną,
- rozszerzenie prawa do korzystania ze zwolnienia z CIT dywidend wynikającego z Dyrektywy Parent Subsidiary dla spółek holdingowych,
- doprecyzowanie przepisów m.in. dotyczących posiadania przez spółkę holdingową udziałów (akcji) w spółkach zależnych (2 lata),
- wprowadzenie 100% zwolnienia z dywidend (aktualnie zwolnienie dla 95% dywidendy).
Zmiany będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r.
Zmiana przepisów w zakresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT)
Zmiany obejmują:
- modyfikację zakresu określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątku (np. samochodów osobowych) na cele działalności gospodarczej oraz inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą,
- modyfikacje dotyczące warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu tzw. korekty wstępnej (zobowiązanie podatkowe z tytułu tzw. korekty wstępnej wygasa w całości po upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem, tj. 4 lat podatkowych),
- doprecyzowanie terminu złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania CIT estońskim – przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego,
- zmianę przepisu dotyczącego terminu na zapłatę podatku należnego od dochodu z przekształcenia – w przypadku zapłaty podatku od dochodu z przekształcenia w całości, podatnik jest zobowiązany uiścić podatek w terminie przewidzianym na złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowym poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem,
- modyfikacje w zakresie terminu zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat (dot. również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy) oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto,
doprecyzowanie przepisów dotyczących warunków uprawniających do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w zakresie wydatków ponoszonych przez podatnika na zatrudnienie osób fizycznych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę.
INNE ZMIANY
Pozostałe zmiany proponowane w ramach projektu ustawy obejmują:
- potwierdzenie, że przepisy dotyczące rozliczania strat spółek należących do podatkowych grup kapitałowych dotyczą również strat powstałych przed 2022 r.,
- uproszczenie i doprecyzowanie przepisów o uldze na złe długi (brak konieczności wykazywania w zeznaniu odpowiednich wierzytelności lub zobowiązań),
- modyfikacje w przepisach dotyczących ulgi na dokonanie pierwszej oferty publicznej (wyłączenie możliwości odliczenia dla podatników osiągających dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej),
- zmiany w zakresie ujmowania w kosztach składek na ubezpieczenia społeczne,
- wprowadzenie obowiązku składania CIT-ST elektronicznie,
- zmiana częstotliwości aktualizacji indywidualnych danych dużych podatników (art. 27b ust. 8 ustawy o CIT) przez MF – będzie ona następowała raz na rok (do 30 września) a nie co kwartał,
- zmiany w zakresie cen transferowych dotyczące transakcji rajowych, o których informowaliśmy Państwa w osobnych komunikatach.
Projekt ustawy wprowadza również zmiany w innych ustawach, w tym w ustawie o PIT (w większości analogiczne do wdrażanych w ustawie o CIT), Ordynacji podatkowej i innych.
Ustawa przedłuża też do końca grudnia 2022 obowiązywanie tarcz antyinflacyjnych (m.in. obniżone stawki akcyzy na energię elektryczną i niektóre paliwa silnikowe, niższe stawki VAT dla podstawowych artykułów żywnościowych, energii elektrycznej, cieplnej i gazu).
Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi ekspertami:
Małgorzata Dankowska
Partner, Tax Advisor
malgorzata.dankowska@tpa-group.pl
Ewa Banaszak
Partner, Tax Advisor