Case study: Ujęcie niezafakturowanych i niezapłaconych kosztów inwestycji deweloperskiej

Spread the love

Deweloper zakończył realizację inwestycji mieszkaniowej w czerwcu 2022 r. W lipcu i sierpniu sprzedano około 50% mieszkań w budynku. W trakcie wstępnych prac nad sprawozdaniem finansowym za rok 2022 zidentyfikowano szereg niezaksięgowanych i nieuregulowanych faktur dotyczących wykonania instalacji elektrycznej w budynku, montażu okien oraz poprawek tynkarskich w dwóch z mieszkań, które zostały już sprzedane. 

Powstaje pytanie, w jaki sposób powyższe koszty powinny zostać ujęte z rachunkowego punktu widzenia zarówna w sprawozdaniach sporządzanych wg Ustawy o rachunkowości jak i Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej? 

W powyższym przypadku nie zauważamy różnic w podejścia w przypadku zastosowania polskich jak i międzynarodowych standardów księgowych. Powyższe koszty powinny zostać ujęte jako element zapasów w momencie poniesienia, który nie jest równoznaczny z otrzymaniem oraz zapłaceniem faktury. O momencie ujęcia zobowiązania decyduje moment, w którym deweloper potwierdził dostawy danego materiału lub dokonał odbioru określonych prac. Zakładając więc, że spółka ujęła powyższe zobowiązania w poprawnej wysokości w prawidłowym okresie, powinny one stanowić bądź koszt skapitalizowany w pozycji zapasów, bądź element kosztu wyrobów sprzedanych odniesionych w rachunku zysków i strat w przypadku, gdyby w części bądź całości dotyczyły sprzedanego asortymentu. 

W przypadku, gdyby spółka takich kosztów nie ujęła, to zakładając, że ich wartość byłaby nieistotna, powinny one jak najszybciej zostać odniesione w odpowiednie pozycje zobowiązań w korespondencji z zapasami bądź kosztem wyrobów sprzedanych w rachunku wyników obecnego okresu. W przypadku, gdyby wartość kosztów była istotna, należałoby ustalić, jakiego okresu dotyczą, w celu potwierdzenia, czy nie mamy do czynienia z błędem, który powinno się skorygować retrospektywnie poprzez korektę okresu porównawczego. Sytuacja taka miałaby miejsce w przypadku, gdyby faktury były materialne i dotyczyły dostaw zrealizowanych w poprzednich okresach rozrachunkowych dla których sprawozdanie finansowe zostało już zatwierdzone. W takim przypadku korekta musiałaby dotyczyć pozycji zobowiązań wraz z korespondencją z zapasami dla mieszkań jeszcze niesprzedanych) oraz zyskiem/stratą z lat ubiegłych (w przypadku asortymentu mieszkaniowego już sprzedanego)