27 lutego 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wydał orzeczenie (sygn. I SA/Gd 40/24), w którym potwierdził, iż koszty finansowania inwestycji w projekty wiatrowe lub fotowoltaiczne nie są objęte ograniczeniami dotyczącymi kosztów finansowania dłużnego zawartymi w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT. Sąd orzekł, odnosząc się do unijnej dyrektywy ATAD, że takie projekty stanowią inwestycje z zakresu infrastruktury publicznej i wpisują się w ramy działania w interesie publicznym, które to projekty nie podlegają takim ograniczeniom.
Dotychczasowe orzeczenia
To już kolejne korzystne orzeczenie sądów administracyjnych w tej materii i można już zacząć mówić o wykształceniu się linii orzeczniczej w odniesieniu do traktowania realizacji projektów budowy szeroko rozumianych mocy wytwórczych w energetyce, jako wyłączonych z działania przepisu art. 15c ust. Ustawy o CIT. Przykładowo podobne stanowisko zajął wcześniej NSA 8 lutego 2023 r. (sygn. II FSK 1615/20) orzekając, że elektrownia wiatrowa służy zapewnieniu społeczeństwu dostępu do energii elektrycznej i odpowiada przyjętemu przez rząd kierunkowi transformacji energetycznej, tworząc infrastrukturę służącą dobru publicznemu i zaspokajającą potrzeby społeczne. Podobnie wyrok WSA w Krakowie z 21 czerwca 2021 r. (sygn. I SA/Kr 421/22). Korzystne rozstrzygnięcia sądów administracyjnych zapadały także w sprawach dotyczących projektów spoza OZE, czyli źródeł konwencjonalnych – np. orzeczenie NSA z 25 maja 2023 r. (sygn. II FSK 2874/20) dotyczące budowy bloku energetycznego w elektrowni w Jaworznie, utrzymujące wcześniejsze orzeczenie WSA w Gliwicach, potwierdzające iż inwestycja, polegająca na budowie nowego bloku energetycznego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej (o którym mowa w art. 15c ust. 8 ustawy o CIT), gdyż stanowi wieloletni projekt dotyczący pozyskania źródła energii, który został włączony do powszechnego systemu energetycznego, a jego realizacja dąży do wypełniania celów, o których mowa w projekcie Polityki energetycznej Polski do 2040 r.
Co taka linia orzecznicza oznacza dla inwestorów?
Taka linia stanowi solidną podstawę dla inwestorów, którzy zrealizowali takie projekty w przeszłości rozliczając koszty finansowania z zastosowaniem ograniczeń w rozpoznawaniu kosztów podatkowych, do dokonania weryfikacji dokonanych rozliczeń i tam, gdzie wystąpią ku temu przesłanki, do wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadpłaconych kwot podatku.