Praktyczne wskazówki dotyczące zastosowania metody odprzedaży

Spread the love

Metoda ceny odprzedaży jest wykorzystywana do weryfikacji cen stosowanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi zawieranymi najczęściej przez dystrybutora. Kluczowym założeniem opisywanej metody jest potwierdzenie, czy marża z odprzedaży zapewnia badanemu podmiotowi pokrycie jego kosztów związanych z transakcją oraz zapewnia zysk odpowiednio proporcjonalny do pełnionych funkcji, ponoszonych ryzyk i angażowanych aktywów.

W niniejszym artykule przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące skutecznego stosowania metody ceny odprzedaży.

W artykule wykorzystano Rekomendacje opublikowane przez Forum Cen Transferowych (FCT).

Metoda ceny odprzedaży – kluczowe aspekty

Warto podkreślić, że metoda ceny odprzedaży służy do określenia marży osiąganej na dalszej odprzedaży towarów lub usług. Może być ona zastosowana w sytuacji, gdy badany podmiot nabywa towary lub usługi od podmiotów powiązanych i odprzedaje je do podmiotów niepowiązanych.

Przy określeniu rynkowego charakteru transakcji, kluczowym jest obliczenie marży z odprzedaży, która rozumiana jest jako marża brutto ze sprzedaży i powinna pokryć koszty bezpośrednie i pośrednie związane z transakcją odprzedaży, a także zapewnić odpowiedni poziom zysku. Marżę ceny odprzedaży można wyznaczyć poprzez odpowiednie zastosowanie poniższego wzoru:

Cena sprzedaży do podmiotu niepowiązanego – Marża ceny odprzedaży =
Cena nabycia od podmiotu powiązanego

Istotnym jest odpowiednie przyporządkowanie kosztów związanych z badaną transakcją: bezpośrednich i pośrednich (takich jak np.: koszty marketingu, reklamy, transportu, magazynowania itp.).

Kryteria porównywalności istotne dla metody ceny odprzedaży

Przy weryfikacji rynkowego charakteru rozliczeń z wykorzystaniem metody ceny odprzedaży, istotne jest odpowiednie dobranie kryteriów porównywalności, przy czym w tym przypadku większe znaczenie ma kryterium porównywalności funkcji, niż samego przedmiotu transakcji.

Uznaje się, że różnice w przedmiotach transakcji mają mniejszy wpływ na marżę ceny odprzedaży w transakcji (wpływają one w większym stopniu na cenę przedmiotu transakcji). Istotne znaczenie ma natomiast w tym przypadku wysoka porównywalność profilu funkcjonalnego (tj. pełnione funkcje, ponoszone ryzyka oraz angażowane aktywa), który istotnie wpływa na marżę ceny odprzedaży.

W Rekomendacjach przedstawionych przez FCT wymieniono przykładowe czynniki, wpływające na wartość marży odprzedaży – są to m.in.:

  • profil funkcjonalny stron transakcji,
  • sposób prowadzenia działalności przez podmiot porównywalny, skala działalności oraz struktura i poziom ponoszonych kosztów,
  • wpływ angażowanych wartości niematerialnych i prawnych (tzw. WNiP) na porównywalność,
  • wyłączne prawo do odprzedaży przedmiotu transakcji na danym rynku,
  • czas realizacji transakcji (odprzedaży dobra lub usługi),
  • faktyczny przebieg transakcji realizowany między stronami,
  • różnice w ilości sprzedawanych dóbr lub częstotliwości świadczonych usług,
  • różnice w poziomie ryzyka pomiędzy porównywalnymi transakcjami,
  • różnice w badanych rynkach,
  • standardy lub polityka rachunkowości.

W trakcie badania rynkowego charakteru transakcji metodą ceny odprzedaży, należy przeanalizować stan faktyczny i okoliczności zawieranej transakcji – tak, aby stwierdzić, czy dany czynnik ma istotny wpływ na kształtowanie marży odprzedaży, a przez to wpływa na poprawność przeprowadzanej analizy porównawczej.

Najczęstsze trudności przy zastosowaniu metody ceny odprzedaży

Chociaż istota wykorzystania metody ceny odprzedaży wydaje się nie budzić wątpliwości, odpowiednie jej zastosowanie w praktyce może wiązać się z pewnymi wyzwaniami, wpływającymi na dokładność wyników analizy cen transferowych. Mogą to być m.in.:

  • trudności w pozyskaniu wiarygodnych informacji o cechach określających porównywalność w transakcji, w tym o:
    • profilu funkcjonalnym,
    • strukturze i wysokości kosztów w porównywalnych transakcjach,
    • prawach podmiotu odprzedającego w danej transakcji,
    • czasie realizacji transakcji,
    • czy przyjętej polityce rachunkowości;
  • określenie i przeprowadzenie racjonalnych korekt porównywalności,
  • określenie wkładu wartości dodanej dystrybutora w przedmiot transakcji.

***

Metoda ceny odprzedaży jest jedną z rzadziej wykorzystywanych metod weryfikacji cen transferowych. Utrudnienia w stosowaniu tej metody wynikają m.in. z ograniczonej dostępności danych porównawczych. Znajduje jednak ona zastosowanie w przypadku transakcji, gdzie badaną stroną jest dystrybutor (towarów lub usług) i najczęściej w wariancie porównania wewnętrznego, tj. w przypadku, gdy dany podmiot zawiera porównywalne transakcje nabycia towarów/usług od podmiotów powiązanych i niepowiązanych w celu ich odprzedaży do podmiotów niepowiązanych.

Choć metoda ta jest skuteczna, jej wykorzystanie zależy od specyfiki danej transakcji oraz dostępnych danych porównawczych, co może stanowić wyzwanie w jej praktycznym zastosowaniu.