Komisja wyborcza a praca – jak to pogodzić?

Spread the love

Zgodnie z art. 154 par. 4 kodeksu wyborczego członkowi obwodowej lub terytorialnej komisji wyborczej w związku z wykonywaniem zadań przysługuje:

  • zwolnienie od pracy na dzień głosowania oraz liczenia głosów, a także na dzień następujący po dniu, w którym zakończono liczenie głosów, z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy;
  • do 5 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia.

Wynagrodzenie za zwolnienie od pracy w związku z udziałem w pracach komisji wyborczej

Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia od pracodawcy za:

  • dzień głosowania oraz liczenia głosów;
  • dzień wolny przypadający bezpośrednio po dniu głosowania.

Wynagrodzenie od pracodawcy nie przysługuje za:

  • dodatkowe 5 dni zwolnienia od pracy, z których mogą skorzystać członkowie komisji w związku z pełnioną funkcją.

Obowiązki pracownika w związku ze zwolnieniem z pracy z powodu udziału w pracach komisji wyborczej

Pracownik, który planuje skorzystać ze wyżej wymienionego zwolnienia z pracy, ma obowiązek:

Najpóźniej 3 dni przed planowaną nieobecnością poinformować pracodawcę na piśmie o:

  • przyczynie nieobecności;
  • przewidywanym czasie jej trwania.

Najpóźniej dzień po zakończeniu nieobecności dostarczyć pracodawcy zaświadczenie potwierdzające udział w pracach komisji, wystawione i opatrzone pieczęcią obwodowej komisji wyborczej.

Zasady ustalania wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy

Przy ustalaniu wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy (np. z tytułu udziału w pracach komisji wyborczej), w sytuacjach, gdy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, stosuje się zasady obowiązujące przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

Składniki wynagrodzenia, które są ustalane jako średnia, oblicza się na podstawie wynagrodzenia z miesiąca, w którym przypada zwolnienie lub okres niewykonywania pracy.

(Podstawa prawna: art. § 5 Rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy)

Pracownik w nowej roli: Osoba Pełniąca Funkcje Publiczne

Co w sytuacji, gdy po wyborach okaże się, że pracownik zacznie pełnić nowe obowiązki państwowe? Poniżej zwracamy uwagę na najważniejsze kwestie związane z nową sytuacją dla obu stron.

  • Obowiązkiem pracownika jest poinformować pracodawcę o objęciu funkcji publicznej, a pracodawca ma obowiązek dostosować warunki zatrudnienia do nowych okoliczności.
  • Pracownik może ubiegać się o urlop bezpłatny na czas pełnienia funkcji publicznej, co pozwala na zachowanie stosunku pracy, ale bez prawa do wynagrodzenia.
  • Pracownik może złożyć wniosek o wypowiedzenie umowy o pracę w związku z objęciem nowych funkcji.

Jeśli obowiązki pracownicze oraz nowa funkcja państwowa nie będą się wzajemnie wykluczały, pracodawca ma obowiązek dostosować warunki zatrudnienia do nowej sytuacji, tj. umożliwienie uczestnictwa w pracach jego organu. W przypadku, gdy pracownik nie jest w stanie pogodzić obowiązków publicznych oraz pracowniczych, pracodawca ma szereg możliwości związanych z rozwiązaniem stosunku pracy z takim pracownikiem:

  • może rozwiązać umowę o pracę za porozumieniem stron;
  • może rozwiązać umowę o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Należy pamiętać, że przy zastosowaniu takiego rozwiązania można zobligować pracownika do wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego oraz można zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy umożliwiając pełnienie nowej roli. W przyczynie rozwiązania stosunku pracy pracodawca powinien wskazać faktyczny powód rozwiązania stosunku pracy, jednak nie może być to objęcie przez pracownika funkcji publicznych.

W niektórych przypadkach pracownik może skorzystać z ochrony przed zwolnieniem z pracy bez zgody odpowiedniego organu. Pracodawca z kolei musi uzyskać uprzednią zgodę odpowiedniego organu, np. rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa. Bez tej zgody rozwiązanie stosunku pracy jest niedozwolone.