Projekt nowelizacji prawa podatkowego wprowadza zmiany w sposobie rozliczania podatku u źródła. Obecnie można zastosować preferencyjną stawkę opodatkowania wypłacanych należności z chwilą ich wypłaty. W określonych przypadkach, mimo prawa do zastosowania obniżonej stawki lub zwolnienia, płatnik będzie musiał wpierw pobrać podatek według ustawowych stawek, a w następnej kolejności będzie mógł się on ubiegać o zwrot nadpłaconego podatku.
Kogo obejmą nowe przepisy?
Co do zasady, nowy sposób rozliczenia podatku u źródła znajdzie zastosowanie, w sytuacji, kiedy podatnik od konkretnego płatnika otrzyma należność w kwocie większej niż 2 MPLN. W przypadku przekroczenia progu 2 MPLN, płatnik będzie zobowiązany do pobrania, obliczenia oraz wpłacenia podatku u źródła z zastosowaniem stawek zawartych w ustawach dochodowych. W takiej sytuacji, płatnik nie ma prawa do zastosowania preferencji wynikających ani z ustaw, ani z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jeżeli podatek zostanie pobrany, wtedy podatnik (lub płatnik jeśli to on poniósł ciężar ekonomiczny podatku) będzie mógł wystąpić o zwrot.
Nawet w sytuacji przekroczenia progu 2 MPLN, istnieją dwa sposoby na możliwość zastosowania preferencyjnego opodatkowania już w momencie wypłaty należności:
- Płatnik złoży oświadczenie (pod rygorem odpowiedzialności karnej), stanowiące, że posiada wymagane dokumenty do zastosowania preferencyjnych stawek opodatkowania. Przed złożeniem oświadczenia, które co do zasady składane będzie przez kierownika jednostki, potrzebna będzie staranna weryfikacja czy preferencyjne stawki na pewno mogą być zastosowane.
Poza odpowiedzialnością karną, złożenie nieprawdziwego oświadczenia będzie skutkowało dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości 10% wypłacanej należności.
- Druga możliwość obejmuje stosowanie zwolnień z podatku wynikających z unijnych dyrektyw. Na wniosek podatnika (lub płatnika jeśli to on będzie ponosił ciężar ekonomiczny podatku) oraz jeżeli zostanie wykazane spełnienie warunków do zastosowania preferencyjnej stawki, organ podatkowy wyda opinię o możliwości stosowania zwolnienia, już w momencie wypłaty należności. Opinia nie zostanie wydana, jeżeli wystąpią wątpliwości w zakresie prawidłowości załączonej dokumentacji, warunki do zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, jeżeli zastosowanie znajdzie klauzula o unikaniu opodatkowania lub będą istniały wątpliwości, czy podatnik prowadzi działalność gospodarczą w miejscu swojej siedziby.
Opinia powinna zostać wydana w ciągu 6 miesięcy od daty złożenia wniosku i jest ważna przez 36 miesięcy od dnia wydania, o ile nie nastąpiła istotna zmiana okoliczności mających lub mogących mieć istotny wpływ na możliwość zastosowania zwolnienia. Koszt opłaty za uzyskanie takiego dokumentu to 2 TPLN.
Jak będzie wyglądał zwrot nadpłaconego podatku?
Z wnioskiem o zwrot może wystąpić podatnik lub płatnik (jeśli to on poniósł ciężar ekonomiczny podatku). Wniosek powinien zawierać:
- oświadczenie o prawidłowości danych zawartych we wniosku,
- certyfikat rezydencji,
- dokumentację dotyczącą przelewów bankowych lub innych dokumentów, z których wynika sposób przekazania lub rozliczenia podatku,
- oświadczenie podatnika o podleganiu opodatkowaniu od całości swoich dochodów,
- oświadczenie podatnika o statusie rzeczywistego właściciela otrzymywanych należności,
- oświadczenie podatnika o prowadzeniu rzeczywistej działalności gospodarczej w kraju miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych,
- dokumentację, przedstawiającej przyczynę wpłaty przez płatnika podatku z własnych środków.
Standardowo, zwrot powinien być dokonany w ciągu 6 miesięcy od daty wpływu wniosku. Jednakże, należy mieć na uwadze, że termin może być przedłużony w ramach kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego.
Jeżeli już teraz chcecie Państwo zabezpieczyć możliwość korzystania z preferencyjnego systemu regulowania podatku u źródła dla wypłat dokonywanych od stycznia 2019, zapraszamy do kontaktu.