Zawieranie uprzednich porozumień cenowych ma być bardziej dostosowane do praktyki gospodarczej. Przepisy mają być bardziej uporządkowane, ich stosowanie szersze, a weryfikacja łagodniejsza.
Praktyka zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA – ang. Advance Pricing Agreement / Advance Pricing Arrangement) spowodowała, że Ministerstwo Finansów uznało, iż konieczne są pewne zmiany w przepisach je regulujących. W związku z tym przepisy dotyczące APA, zawarte dziś w Ordynacji Podatkowej (dział IIA), zostaną przeniesione do nowej ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych, której projekt znajduje się w Sejmie (druk sejmowy nr 3788). Ponadto zakres zawierania porozumień zostanie rozszerzony, kontrola weryfikacyjna ich stosowania złagodzona, a sposób informowania skarbówki o APA (składanie sprawozdań) zindywidualizowana. Część zmian zawartych w projekcie ustawy ma też charakter czysto porządkujący.
Indywidualne podejście
Projekt przewiduje zmiany w zawartości uprzedniego porozumienia cenowego. Chodzi o określanie w uprzednim porozumieniu cenowym zakresu indywidualnych obowiązków informacyjnych ciążących na krajowym podmiocie powiązanym w trakcie obowiązywania uprzedniego porozumienia cenowego (tj. indywidualny zakres informacji, które mają być przedstawiane w sprawozdaniu o realizacji uprzedniego porozumienia cenowego). Chodzi o indywidualne podejście do każdego APA. Ma to pozwolić na lepsze dostosowanie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniu o realizacji uprzedniego porozumienia cenowego do charakteru kontrolowanej transakcji objętej APA, a także do indywidualnej sytuacji danego podmiotu, który porozumienie otrzymał. Do tej pory sprawozdanie o realizacji metody ustalania ceny transferowej było wystandaryzowane i zawierało takie same elementy, niezależnie od prowadzonego przez przedsiębiorcę biznesu i charakteru transakcji objętej decyzją. W związku z tym organ podatkowy nie mógł zebrać odpowiedniej informacji o działalności podatnika i realizacji postanowień wynikających z APA.
Inwestor zagraniczny zyska opcję wystąpienia o APA
Dla podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej Polski w projekcie przewidziano, że o uprzednie porozumienie cenowe będą mogły również wystąpić osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjnej nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium RP. Chodzi o takich przedsiębiorców, którzy planują utworzenie krajowego podmiotu powiązanego, który będzie prowadzić działalność gospodarczą w Polsce. To sposób na minimalizację ryzyka podatkowego dla przedsiębiorców planujących ulokować swój kapitał w Polsce. Procedura ubiegania się o APA będzie możliwa przed rozpoczęciem inwestycji, a więc przed utworzeniem podmiotu krajowego. Wniosek będzie dotyczyć przyszłej transakcji kontrolowanej, która będzie realizowana pomiędzy wnioskodawcą a krajowym podmiotem powiązanym po tym, jak podmiot ten rozpocznie działalność.
Warunki ustalone w tak zawartym porozumieniu będą wydane dla nowo utworzonego krajowego podmiotu powiązanego. W konsekwencji, podmiot ten będzie musiał zostać utworzony przed wydaniem uprzedniego porozumienia cenowego. Postępowanie w sprawie APA będzie zawieszane do czasu utworzenia tego podmiotu. Będzie tak wówczas, gdy brak krajowego podmiotu powiązanego, który ma być adresatem uprzedniego porozumienia cenowego, będzie jedyną przeszkodą do jego wydania.
Weryfikacja APA
Dziś weryfikacja stosowania uprzedniego porozumienia cenowego przez podmioty powiązane następuje w trybie kontroli podatkowej. Nowa ustawa ma to zmienić i mają do tego służyć czynności sprawdzające, prowadzone przez Szefa KAS.
Kontrola podatkowa uprzednich porozumień cenowych będzie prowadzona tylko w zakresie uprzednich porozumień cenowych wydanych dla zagranicznych inwestorów oraz uprzednich porozumień cenowych, w przypadku których zachodzi uzasadnione podejrzenie niestosowania się do nich przez podmioty powiązane.
Projekt przewiduje również zmiany w zakresie ograniczenia dotyczącego przypadków objęcia transakcji kontrolowanej postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową, kontrolą celno-skarbową lub postępowaniem przed sądem administracyjnym. Obecnie złożenie wniosku o wydanie porozumienia nie było możliwe niezależnie od okresu, którego dotyczy takie postępowanie lub kontrola, co mogło prowadzić do ograniczenia możliwości wydania decyzji w sprawie porozumienia. Dotyczy to również sytuacji, gdy warunki transakcji kontrolowanej, która ma być przedmiotem decyzji w sprawie porozumienia, uległy zmianie w stosunku do okresu objętego postępowaniem lub kontrolą. W projekcie zaproponowano, aby ograniczenie to dotyczyło tylko sytuacji, w których postępowaniem lub kontrolą objęty jest którykolwiek rok z dwóch ostatnich lat podatkowych wnioskodawcy poprzedzających rok podatkowy, w którym złożono wniosek, co ma przyczynić się do zwiększenia dostępności uprzednich porozumień cenowych.
Dane o porozumieniach do publikacji
Projekt ustawy przewiduje, że zbiorcze informacje na temat APA będą podawane do publicznej wiadomości. W ujawnianych informacjach znajdą się rozstrzygnięcia dotyczące porozumień obejmujących liczbę podpisanych porozumień w podziale na ich rodzaje, rodzaje transakcji kontrolowanych, wybrane metody weryfikacji cen transferowych oraz wybrane wskaźniki finansowe i ich poziom (przedział wartości). Dane wnioskodawców zostaną usunięte.
Przepisy nowej ustawy mają wejść w życie co do zasady 14 dni po ogłoszeniu ich w Dzienniku Ustaw.
Zachęcam do zapoznania się z naszym wcześniejszym wpisem