Jest gotowy nowy wzór zawiadomienia ZAW-NR

Spread the love

Minister Finansów opracował nowy wzór zawiadomienia ZAW-NR, który trzeba złożyć do naczelnika urzędu skarbowego, jeśli zapłata za fakturę nastąpiła na rachunek nie widniejący na białej liście podatników VAT.

Od 1 lipca obowiązują przepisy ustawy z 5 czerwca 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1065). Ustawa ta wprowadziła dwie ważne zmiany w zakresie regulowania należności na rachunki spoza białej listy podatników VAT. Nowy wzór ZAW-NR uwzględnia te nowości.

Jest pomyłka, są skutki
Zacznijmy jednak od przypomnienia, że w przepisach ordynacji podatkowej przewidziano odpowiedzialność solidarną wobec podatnika VAT, na rzecz którego dokonano dostawy towaru lub świadczono usługę, całym jego majątkiem wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy lub świadczącym tę usługę zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę lub tę usługę, w przypadku gdy zapłata należności zostanie przekazana na rachunek inny niż rachunek zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie prowadzonym przez ministra finansów. Jednym słowem, jeśli podatnik się pomyli i zapłaci za fakturę na rachunek spoza ministerialnego wykazu, może ponieść solidarną odpowiedzialność za należności podatkowe swojego kontrahenta w związku z dostawą niewłaściwie opłaconą. Takiego wydatku nie można również uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów firmy. Odpowiedzialność tę można jednak wyłączyć. Trzeba tylko zawiadomić o takiej pomyłkowej wpłacie naczelnika urzędu skarbowego.

Pierwotny termin zostaje wydłużony…
Dotychczas na takie zawiadomienie przedsiębiorca miał zaledwie 3 dni. Co więcej, musiał takiego zgłoszenia – na druku ZAW-NR – dokonać do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla swojego kontrahenta. Wspomniana ustawa z 5 czerwca 2020 r. wydłuża termin na zawiadomienie skarbówki do 7 dni, a także zmienia właściwość naczelnika urzędu skarbowego. Na nowych zasadach przedsiębiorca będzie je składał do swojego urzędu skarbowego. Rozporządzenie ustalające nowy wzór zawiadomienia ZAW-NR, uwzględniające te zmiany 1 lipca 2020 r. zostało skierowane do podpisu ministra. Jego przepisy maja wejść w życie następnego dnia po jego ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

… ale na razie obowiązuje 14 dni
Mimo zmian, które weszły w życie 1 lipca, przedsiębiorcy obecnie stosują inny termin na złożenie ZAW-NR. Wynosi on 14 dni i został on określony w ten sposób w związku z ogłoszeniem stanu pandemii wywołanej koronawirusem przepisami pierwszej tarczy antykryzysowej.

Z regulacji tych wynika dokładnie, że zawiadomienie ZAW-NR należy złożyć w ciągu 14 dni. Obowiązek dotyczy transakcji przekraczających 15 tys. zł. Złożenie zawiadomienia ZAW-NR pozwala uniknąć negatywnych konsekwencji w postaci braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w PIT i CIT oraz odpowiedzialności solidarnej za zaległości w VAT dostawcy towarów lub usługodawcy związanymi z transakcję.

Termin 14-dniowy będzie obowiązywał do momentu zakończenia stanu epidemii. Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 491) stan epidemii w Polsce obowiązuje od 20 marca 2020 r. do odwołania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *