Wsparcie finansowe otrzymane na podstawie tarczy antykryzysowej w postaci dopłat do pensji pracowniczych oraz składek ZUS ze środków FGŚP nie jest neutralne podatkowo. Środki otrzymane w ten sposób trzeba uznać za przychód – uważa skarbówka w publikowanych interpretacjach.
Sytuacja polskich przedsiębiorstw, w związku z ograniczeniami wprowadzanymi i przedłużanymi w skutek pandemii COVID-19 jest z miesiąca na miesiąc coraz trudniejsza. Jedynym ratunkiem dla wielu z nich jest pomoc udzielana przez państwo w formie tarcz antykryzysowych. Pierwsze z tarcz wprowadziły możliwość otrzymania dopłat do pensji pracowników z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Pojawiła się jednak wątpliwość czy taka dopłata będzie przychodem, który trzeba opodatkować. Okazuje się, że fiskus chce podatku od tej pomocy. Skąd takie wnioski?
Dostajesz pomoc…
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej analizując to zagadnienie, w wydanej interpretacji zauważa, dofinansowanie z FGŚP przyznawane na podstawie przepisów tarczy antykryzysowej co do zasady, stanowi bezzwrotną pomoc finansową, która ma na celu obniżenie kosztów pracodawcy związanych z zatrudnieniem pracowników (wynagrodzeń pracowniczych) w okresie zastoju gospodarczego, spowodowanego kryzysem wywołanym pandemią wirusa SARS-CoV-2.
… generuje się przychód…
Zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych przychodami (z pewnymi zastrzeżeniami) są w szczególności:
- otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe
- wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (z pewnymi wyjątkami sprecyzowanymi w przepisach)
- wartość umorzonych lub przedawnionych:
- zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy
- środków na rachunkach bankowych – w bankach.
W konsekwencji, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych (z pewnym wyłączeniem), uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Co do zasady – jak podkreśla Dyrektor KIS – wsparcie przedsiębiorców w formie dofinansowania wynagrodzeń będzie stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
… ale są też koszty
Jednocześnie w wydanej interpretacji organ podatkowy zauważył, że skoro kwota dofinansowania jest uznana za przychód przedsiębiorcy podlegający opodatkowaniu, to wydatki nią sfinansowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodu (po spełnieniu ustawowych przesłanek). Z kolei w sytuacji, gdy wynagrodzenie pracowników oraz należne od nich składki na ubezpieczenia społeczne w części w jakiej zostały dofinansowane, nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych, dofinansowanie tych kosztów nie stanowi też przychodu podatkowego. Możliwość ta dotyczy tylko takich wydatków, które nie są kosztami obiektywnie (np. niezapłaconych wynagrodzeń czy składek) nie zaś tych, które nie zostały przez podatnika zarachowane jako koszty.
Dyrektor KIS radzi zatem, aby otrzymane dofinansowania wyłączyć z przychodów należy przeanalizować sfinansowane z nich wydatki. Jednocześnie zauważa, że zarówno przepisy ustaw podatkowych, jak i ustaw tarcz antykryzysowych nie przewidują przepisów szczególnych, na podstawie których otrzymanie wskazanych wcześniej instrumentów wsparcia nie generowałoby przychodu z działalności gospodarczej, bądź przychód ten byłby wolny od podatku. Wobec tego należy uznać, że wsparcie przedsiębiorców w formie omawianego dofinansowania co do zasady będzie stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Źródło: Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 grudnia 2020 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.503.2020.1.MBD).