W wyniku nowelizacji prawa z grudnia 2021 r., spółki nieruchomościowe zostały zwolnione z obowiązku przygotowania i złożenia sprawozdania o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Obowiązek ten nadal dotyczy podatkowych grup kapitałowych oraz tzw. dużych podatników (przychody powyżej 50 mln euro).
Istota zmian
W dniu 15 grudnia 2021 r. w dzienniku ustaw pod pozycją 2317 została opublikowana ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie tzw. tarczy antykryzysowej (dalej „Ustawa”).
W art. 3 Ustawy dokonano modyfikacji art. 13a ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, poprzez zawężenie katalogu podmiotów objętych obowiązkiem składania sprawozdań o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Obowiązki te będą ciążyć wyłącznie na podmiotach wskazanych w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT (wcześniej odwołanie to obejmowało również spółki nieruchomościowe, wskazanych w art. 27b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT). W efekcie tej zmiany spółki nieruchomościowe nie są zobligowane do składania przedmiotowych sprawozdań.
Wyżej wspomniana zmiana weszła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia Ustawy, czyli 16 grudnia 2021 r.
Podmioty objęte obowiązkiem sprawozdawczym
Przed zmianą przepisów obowiązek sporządzenia sprawozdania o terminach zapłaty w transakcjach handlowych dotyczył:
- podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów
- podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro
- spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.
W wyniku zmian wprowadzonych przez Ustawę spółki nieruchomościowe zostały wykluczone z katalogu podmiotów zobowiązanych do złożenia sprawozdania o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Nadal jednak obowiązek ten dotyczy podatkowych grup kapitałowych oraz tzw. dużych podatników (przychody powyżej 50 mln euro).
Zakres sprawozdania o terminach zapłaty w transakcjach handlowych
Zgodnie z przepisami, w sprawozdaniu o terminach zapłaty w transakcjach handlowych należy podać:
- wartość spłaconych należności i zapłaconych zobowiązań w poprzednim roku kalendarzowym w terminie nieprzekraczającym 30 dni, od 31 do 60 dni, od 61 do 120 dni, przekraczającym 120 dni – liczonym od dnia wystawienia faktury lub rachunku potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi
- wartość nieotrzymanych należności w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie oraz udziału procentowego tych świadczeń w całkowitej wartości świadczeń pieniężnych należnych podmiotowi w tym roku
- wartość nieuregulowanych zobowiązań w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie oraz udziału procentowego tych świadczeń w całkowitej wartości świadczeń pieniężnych, do których spełnienia zobowiązany jest ten podmiot w tym roku.
Termin
Podmioty zobowiązane mają obowiązek złożenia sprawozdania o stosowanych terminach zapłaty za rok 2021 w terminie do 31 stycznia 2022 r. Termin ten dotyczy roku kalendarzowego, niezależnie od przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Na kierowników podmiotu, który nie przekaże sprawozdania w terminie, zostanie nałożona kara grzywny.
Nałożenie na przedsiębiorców obowiązku złożenia sprawozdania służy wykrywaniu podmiotów kwalifikujących się do kontroli pod względem nadmiernego opóźniania się w spełnianiu świadczeń pieniężnych z transakcji handlowych.
W przypadku, gdy na podstawie danych ujawnionych w sprawozdaniu powstanie uzasadnione przypuszczenie powstania nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, może zostać wszczęte przez Prezesa UOKiK postępowanie, w ramach którego zostanie nałożona na dany podmiot administracyjna kara pieniężna.
Jak wskazywaliśmy powyżej, w efekcie wprowadzonych zmian przepisów obowiązki sprawozdawcze nie będą już dotyczyły spółek nieruchomościowych.
W przypadku pytań dotyczących przygotowania sprawozdania o terminach zapłaty w transakcjach handlowych zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.
Łukasz KorbasPartner, Outsourcing księgowości i płac |
Ewa Banaszak
MDR & Tax Coordination Manager, Dział doradztwa podatkowego |