Zofia Stęsik-Nestoruk Senior Consultant, Tax Advisory

Od 2022 r. elektroniczna przemiana w TAX FREE

Spread the love

Już 1 stycznia 2022 r. zajdą spore zmiany w systemie TAX FREE. Skończy się era papierowych rozliczeń na rzecz ich elektronicznej wersji. To spowoduje, że wszystkie informacje znajdą się w jednym miejscu. Ma być też łatwiej i szybciej z odzyskaniem VAT.

System TAX FREE to nic innego jak procedura zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym. Mogą z niej korzystać osoby fizyczne, które nie posiadającego stałego miejsca zamieszkania w krajach Unii Europejskiej. Osoby takie mogą ubiegać się o zwrot VAT od zakupionych w Polsce towarów, które zostały w stanie nienaruszonym wywiezione z terytorium UE. Z możliwości tej wyłączone są jednak paliwa silnikowe.

Cała procedura zwrotu ma zostać uproszczona od przyszłego roku. Jednak aby proces uproszczeń mógł być wdrożony przez przedsiębiorców bez problemów, pierwsze kroki w tym zakresie będą mogły zostać podjęte już od 1 lipca 2021 r.

Nowocześnie, czyli elektronicznie

Polska w przyszłym roku przejdzie na elektroniczny system TAX FREE. Zrobiły już to m.in. Francja, Włochy, Hiszpania, Austria czy Estonia.

Nowy sposób rozliczeń ma umożliwić szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w systemie TAX FREE, do którego dostęp otrzymają zarówno przedsiębiorcy, jak i podróżni.

Dziś TAX FREE skierowany jest dla podróżnych, którzy:

  • dokonali zakupu towarów w Polsce powyżej 200 zł brutto
  • otrzymali paragon z kasy rejestrującej
  • wywieźli towar w stanie nienaruszonym poza UE i uzyskali potwierdzenie takiego wywozu od funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej

Obecnie cała procedura przebiega na podstawie papierowych dokumentów. Do odzyskania pieniędzy niezbędny jest stempel, który potwierdza wywóz towarów poza Wspólnotę.

Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu VAT podróżnym, będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej. W tym celu zostanie uruchomiony Krajowy System Teleinformatyczny TAX FREE, który umożliwi wystawianie i rejestrowanie elektronicznych dokumentów TAX FREE, a także ewidencjonowanie zwrotów VAT podróżnym. Narzędzie to będzie udostępnione w formie e-usługi na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

To przedsiębiorca po rejestracji wskaże miejsca, w których będzie dokonywał sprzedaży i zwrotu podatku w procedurze TAX FREE. W porównaniu do obecnego systemu, nie będzie musiał dołączać do dokumentu TAX FREE paragonu z kasy rejestrującej. Wystawiane przez niego dokumenty TAX FREE będą elektroniczne. Nowy system będzie związany z obowiązkiem używania przez przedsiębiorców kas fiskalnych online, powiązanych z systemem zwrotów VAT podróżnym.

Na dostosowanie jest pół roku

Ministerstwo Finansów chcąc ułatwić wdrożenie nowych rozwiązań i pozwolić na łatwe przejście przedsiębiorców na elektroniczny system TAX FREE umożliwi od 1 lipca 2021 r. rejestrację na platformie PUESC. Będą mogli w niej rejestrować się przedsiębiorcy, którzy będą chcieli dostosować swój biznes do nowych przepisów. Obecnie trwają jeszcze prace legislacyjne nad projektami rozporządzeń, które wprowadzą zmiany w systemie rozliczeń TAX FREE.

Ważne: Jak podkreśla MF nowy elektroniczny system zapewni korzyści dla przedsiębiorców i podróżnych. Zyskają oni szybki i prosty dostęp do danych, będzie można uzyskać potwierdzenie z urzędu, samo rozliczenie będzie mniej skomplikowane, a czas obsługi wniosków krótszy.

Zapraszamy do kontaktu z ekspertami TPA Poland.


Czytaj także:

Polski Ład: jakie czekają nas zmiany w podatkach?

Korzystna interpretacja ogólna fiskusa w sprawie wymiany udziałów i akcji

Prawo i podatki | Archive

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze posty

Powiadom mnie o nowych wpisach na blogu