Resort finansów wydał objaśnienia do regulacji podatkowych wprowadzonych przepisami tzw. tarcz antykryzysowych. Przedsiębiorcy, którzy zastosują się do dokumentu, zyskają ochronę tak jakby otrzymali interpretację podatkową.
Ministerialny dokument jest szczegółowy i obszerny: liczy 123 strony. Głównym jego celem jest uporządkowanie wprowadzanych różnymi ścieżkami – tarczami antykryzysowymi i rozporządzeniami Ministra Finansów – rozwiązań dla podatników dotkniętych skutkami pandemii wywołanej koronawirusem.
Z objaśnień, w praktyce mogą korzystać m.in. przedsiębiorcy, pracodawcy, inwestorzy, czy też podatnicy będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi firmy; do wszystkich tych grup są bowiem adresowane rozwiązania podatkowe wprowadzane od końca marca. W ich ramach można mówić o nowych narzędziach, jak np. możliwości odliczania darowizn związanych ze wsparciem szpitali walczących z COVID-19, modyfikacjach narzędzi istniejących, np. uproszczeniach w stosowaniu ulgi na złe długi czy też innych zmianach, np. odroczeniu pewnych terminów na dopełnienie obowiązków podatkowych. Objaśnienia MF odnoszą się do wszystkich z tych obszarów.
Bardzo istotne jest to, że podatnik, który zastosowuje się do objaśnień, a stan faktyczny w jego przypadku będzie tożsamy z tym, do którego odnosi się resort, zyska ochronę analogiczną do tej, którą daje interpretacja podatkowa. To oznacza, że przykładowo w przypadku kontroli i zakwestionowania rozliczeń przez skarbówkę podatnik nie poniesie negatywnych skutków swojego działania.
Przypomnijmy, że wprowadzone rozwiązania pomocowe miały na celu: wsparcie płynności, przesunięcie obowiązków sprawozdawczych, wsparcie darczyńców, wsparcie inwestorów, pomoc dla innowatorów, a także zwolnienia podatkowe.
Na czym zatem polegają objaśnienia Ministerstwa Finansów? Otóż na przedstawieniu danego rozwiązania, wyjaśnieniu jego zastosowania w praktyce, bądź doprecyzowania, jeśli jest to niezbędne.
Przykładem może być tu definicja pojęcia negatywnych konsekwencji w wyniku COVID-19, które muszą u podatnika wystąpić, aby ten z danego rozwiązania mógł skorzystać. Ministerstwo w swoich objaśnieniach zauważa, że przepisy nie definiują tego pojęcia. Jest to celowy zabieg ustawodawcy z uwagi na fakt, że u każdego podatnika/płatnika negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 mogą przejawiać się w inny sposób, np. spadkiem dochodów, koniecznością ograniczenia prowadzonej działalności, utratą płynności finansowej. Dlatego też ocena tego kryterium u poszczególnych podmiotów może być odmienna – niemniej jednak, powinna być ona oparta na całokształcie okoliczności dotyczących danego podmiotu.
Inny przykład może dotyczyć odpowiedzi na pytaniem, czy wszystkie wydatki poniesione w związku z epidemią będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Resort wyjaśnia, że w praktyce wszystkie lub prawie wszystkie wydatki będą mogły być kosztem. Objaśnienia podatkowe są w tym zakresie bardzo liberalne. W ten sposób resort chce wysłać sygnał do podatników i do organów podatkowych: wydatki „okołoepidemiczne” powinny być oceniane racjonalnie, bez zbędnego rygoryzmu formalnego. Warto dodać, że chodzi nie tylko o wydatki poniesione po wybuchu epidemii, to jest będące skutkiem epidemii, ale także o wydatki poniesione wcześniej, które nie przyniosły zamierzonego rezultatu gospodarczego w następstwie wybuchu epidemii – przykładowo chodzi tu o wydatki na podróże służbowe, spotkania biznesowe czy szkolenia.
W dokumencie znajdziemy też instrukcje, np. kiedy przekazać darowiznę i na jaki cel, aby można ją było ująć w rozliczeniach z fiskusem, czy też jak skorzystać z ulgi B+R.
Czytaj więcej o „Tarczy antykryzysowej”:
- księgowe i podatkowe ujęcie wybranych instrumentów wsparcia tarczy antykryzysowej,
- przegląd założeń „tarczy antykryzysowej 4.0”,
- „tarcza antykryzysowa 4.0” – zmiany w rozliczeniach podatkowych,
- dopłaty z budżetu do odsetek dla firm – „tarcza antykryzysowa 4.0”,
- wskazówki dla gmin w stosowaniu przepisów „tarczy antykryzysowej”.