„Tarcza antykryzysowa” – ochrona sektora energetycznego, w tym realizacji projektów OZE

Spread the love

Prezydent podpisał pakiet ustaw składających się na tzw. „tarczę antykryzysową”. W życie wejdą liczne zmiany w specustawie z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych („Ustawa”), która stanowi trzon rządowej tarczy. Rozwiązania w ramach pakietu pomocowego dla przedsiębiorstw dotyczą również ochrony sektora energetycznego w Polsce, w tym realizacji projektów OZE.

Poniżej prezentujemy główne założenia dotyczące nowelizacji Ustawy w związku z realizacją projektów OZE.

 

MECHANIZMY PRAWNE W ZAKRESIE REALIZACJI PROJEKTÓW OZE

  • Możliwość przedłużenia terminu na dokonanie pierwszej sprzedaży energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego.
  • Możliwość przedłużenia maksymalnego wieku jednostek wytwórczych, które mogą być zastosowane w nowych instalacjach OZE.
  • Zawieszenie biegu terminów w postępowaniach administracyjnych, w tym w postępowaniach przed Prezesem URE.

PRZEDŁUŻENIE TERMINU NA DOKONANIE PIERWSZEJ SPRZEDAŻY ENERGII ELEKTRYCZNEJ

Zgodnie z art. 79 ust. 3 pkt 8 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. 2015, poz. 478, ze zm.) („Ustawa OZE”), pierwsza sprzedaż energii w ramach aukcyjnego systemu wsparcia musi nastąpić w terminie 42 miesięcy od dnia zamknięcia sesji aukcji (24 miesiące dla instalacji fotowoltaicznych oraz 33 miesiące dla lądowych elektrowni wiatrowych). Ustawa zakłada możliwość przedłużenia powyższych terminów przez Prezesa URE, o okres nieprzekraczający 12 miesięcy. Przedłużenie może nastąpić na wniosek wytwórcy, który wygrał aukcję OZE. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje przedłużenia terminu, zaś od wydanego postanowienia przysługuje zażalenie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wniosek o przedłużenie terminu musi być uzasadniony opóźnieniem w realizacji projektu OZE spowodowanym pandemią COVID-19. Ustawa wskazuje na następujące przesłanki:

  • opóźnienie dostaw urządzeń wchodzących w skład instalacji odnawialnego źródła, lub
  • opóźnienie dostaw elementów niezbędnych do budowy instalacji odnawialnego źródła energii (np. infrastruktura towarzysząca), lub
  • opóźnienie w realizacji instalacji odnawialnego źródła energii lub przyłączy do sieci elektroenergetycznej, lub
  • opóźnienie przy realizacji odbiorów lub rozruchu instalacji OZE, lub
  • opóźnienie przy uzyskiwaniu koncesji albo wpisu do rejestrów określonych w ustawie.

Wniosek o przedłużenie terminu powinien zawierać następujące dane i elementy:

  • imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby wytwórcy
  • określenie terminu przedłużenia (nie dłuższego niż 12 miesięcy)
  • wskazanie nazwy oraz ID instalacji (wskazywanych i nadawanych w toku aukcji OZE)
  • zaktualizowana gwarancja bankowa, jeżeli została ustanowiona dla danej instalacji biorącej udział w aukcji OZE (zamiast wnoszenia kaucji), o ile została przedłużona co najmniej o okres wskazany we wniosku,
  • zaktualizowany harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji projektu.
  • oświadczenie (1) dostawcy lub dostawców urządzeń wchodzących w skład instalacji OZE, lub
  • (2) wnioskodawcy, potwierdzające, że opóźnienie dostaw tych urządzeń lub rozruchu instalacji jest spowodowane okolicznościami wskazanymi powyżej.

Wniosek powinien zostać złożony nie później niż 30 dni przed upływem terminu na wytworzenie energii w ramach aukcji.

PRZEDŁUŻENIE MAKSYMALNEGO WIEKU URZĄDZEŃ WYTWÓRCZYCH

Zgodnie z Ustawą, maksymalny wiek urządzeń wytwórczych, które mogą być zastosowane w nowej instalacji OZE (42 miesiące, lub 33 miesiące dla lądowych elektrowni wiatrowych, lub 24 miesiące dla instalacji fotowoltaicznych) może zostać przedłużony w taki sam sposób jak termin pierwszej sprzedaży energii w ramach systemu aukcyjnego, w ramach tego samego wniosku.

ZAWIESZENIE BIEGU TERMINÓW W POSTĘPOWANIACH ADMINISTRACYJNYCH

Zgodnie z Ustawą, w czasie trwania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego (obecnie obowiązującego), bieg terminów procesowych w postępowaniach administracyjnych nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego, w tym postępowania prowadzone przed Prezesem URE.


Pobierz alert w wersji PDF.


Niniejszy dokument został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland i Baker Tilly Woroszylska Legal.

Baker Tilly Woroszylska Legal

  Katarzyna Woroszylska
Partner zarządzająca
Biuro w Warszawie
  Grzegorz Gajda
Partner
Biuro w Poznaniu

TPA Poland

  Wojciech Sztuba
Partner Zarządzający
Tax Advisory
  Krzysztof Horodko
Partner Zarządzający
Audyt & Business Advisory

Czytaj więcej o „Tarczy antykryzysowej”:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *