Prezydent podpisał pakiet ustaw składających się na tzw. „tarczę antykryzysową”. W życie wejdą liczne zmiany w specustawie z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych („Ustawa”), która stanowi trzon rządowej tarczy. Rozwiązania w ramach pakietu pomocowego dla przedsiębiorstw dotyczą również ochrony sektora energetycznego w Polsce, w tym realizacji projektów OZE.
Poniżej prezentujemy główne założenia dotyczące nowelizacji Ustawy w związku z realizacją projektów OZE.
MECHANIZMY PRAWNE W ZAKRESIE REALIZACJI PROJEKTÓW OZE
- Możliwość przedłużenia terminu na dokonanie pierwszej sprzedaży energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego.
- Możliwość przedłużenia maksymalnego wieku jednostek wytwórczych, które mogą być zastosowane w nowych instalacjach OZE.
- Zawieszenie biegu terminów w postępowaniach administracyjnych, w tym w postępowaniach przed Prezesem URE.
PRZEDŁUŻENIE TERMINU NA DOKONANIE PIERWSZEJ SPRZEDAŻY ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Zgodnie z art. 79 ust. 3 pkt 8 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. 2015, poz. 478, ze zm.) („Ustawa OZE”), pierwsza sprzedaż energii w ramach aukcyjnego systemu wsparcia musi nastąpić w terminie 42 miesięcy od dnia zamknięcia sesji aukcji (24 miesiące dla instalacji fotowoltaicznych oraz 33 miesiące dla lądowych elektrowni wiatrowych). Ustawa zakłada możliwość przedłużenia powyższych terminów przez Prezesa URE, o okres nieprzekraczający 12 miesięcy. Przedłużenie może nastąpić na wniosek wytwórcy, który wygrał aukcję OZE. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje przedłużenia terminu, zaś od wydanego postanowienia przysługuje zażalenie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wniosek o przedłużenie terminu musi być uzasadniony opóźnieniem w realizacji projektu OZE spowodowanym pandemią COVID-19. Ustawa wskazuje na następujące przesłanki:
- opóźnienie dostaw urządzeń wchodzących w skład instalacji odnawialnego źródła, lub
- opóźnienie dostaw elementów niezbędnych do budowy instalacji odnawialnego źródła energii (np. infrastruktura towarzysząca), lub
- opóźnienie w realizacji instalacji odnawialnego źródła energii lub przyłączy do sieci elektroenergetycznej, lub
- opóźnienie przy realizacji odbiorów lub rozruchu instalacji OZE, lub
- opóźnienie przy uzyskiwaniu koncesji albo wpisu do rejestrów określonych w ustawie.
Wniosek o przedłużenie terminu powinien zawierać następujące dane i elementy:
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby wytwórcy
- określenie terminu przedłużenia (nie dłuższego niż 12 miesięcy)
- wskazanie nazwy oraz ID instalacji (wskazywanych i nadawanych w toku aukcji OZE)
- zaktualizowana gwarancja bankowa, jeżeli została ustanowiona dla danej instalacji biorącej udział w aukcji OZE (zamiast wnoszenia kaucji), o ile została przedłużona co najmniej o okres wskazany we wniosku,
- zaktualizowany harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji projektu.
- oświadczenie (1) dostawcy lub dostawców urządzeń wchodzących w skład instalacji OZE, lub
- (2) wnioskodawcy, potwierdzające, że opóźnienie dostaw tych urządzeń lub rozruchu instalacji jest spowodowane okolicznościami wskazanymi powyżej.
Wniosek powinien zostać złożony nie później niż 30 dni przed upływem terminu na wytworzenie energii w ramach aukcji.
PRZEDŁUŻENIE MAKSYMALNEGO WIEKU URZĄDZEŃ WYTWÓRCZYCH
Zgodnie z Ustawą, maksymalny wiek urządzeń wytwórczych, które mogą być zastosowane w nowej instalacji OZE (42 miesiące, lub 33 miesiące dla lądowych elektrowni wiatrowych, lub 24 miesiące dla instalacji fotowoltaicznych) może zostać przedłużony w taki sam sposób jak termin pierwszej sprzedaży energii w ramach systemu aukcyjnego, w ramach tego samego wniosku.
ZAWIESZENIE BIEGU TERMINÓW W POSTĘPOWANIACH ADMINISTRACYJNYCH
Zgodnie z Ustawą, w czasie trwania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego (obecnie obowiązującego), bieg terminów procesowych w postępowaniach administracyjnych nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego, w tym postępowania prowadzone przed Prezesem URE.
Pobierz alert w wersji PDF.
Niniejszy dokument został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland i Baker Tilly Woroszylska Legal.
Baker Tilly Woroszylska Legal |
|||
Katarzyna Woroszylska Partner zarządzająca Biuro w Warszawie |
Grzegorz Gajda Partner Biuro w Poznaniu |
||
TPA Poland |
|||
Wojciech Sztuba Partner Zarządzający Tax Advisory |
Krzysztof Horodko Partner Zarządzający Audyt & Business Advisory |
Czytaj więcej o „Tarczy antykryzysowej”:
- objaśnienia MF do rozwiązań COVID-owych,
- księgowe i podatkowe ujęcie wybranych instrumentów wsparcia tarczy antykryzysowej,
- przegląd założeń „tarczy antykryzysowej 4.0”,
- „tarcza antykryzysowa 4.0” – zmiany w rozliczeniach podatkowych,
- dopłaty z budżetu do odsetek dla firm – „tarcza antykryzysowa 4.0”.