Sejm uchwalił ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tzw. Tarcza Antykryzysowa 4.0).
Kluczowe rozwiązania projektu
- Czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich firm przed wykupem przez inwestorów spoza UE.
- Wsparcie budżetów samorządów.
- Ułatwienia dotyczące przetargów.
- Dopłaty z budżetu państwa do oprocentowania kredytów bankowych dla firm.
- Wakacje kredytowe dla tych, którzy po 13 marca stracili główne źródło dochodu.
- Wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, w tym nowe przepisy dotyczące świadczenia pracy zdalnej, zaległych urlopów czy odpraw.
- Ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.
Dopłaty do odsetek odpowiedzią dla firm w problemach z płynnością
W odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie firm na finansowanie, tarcza antykryzysowa 4.0 przewiduje nowy instrument wsparcia w postaci kredytów o obniżonym – dzięki dopłatom z budżetu państwa – oprocentowaniu. Kwota przeznaczona na dopłaty to 570 milionów złotych, co – zgodnie z szacunkami – powinno pozwolić na wygenerowanie kredytów o wartości ok. 30 miliardów zł.
Główne założenia:
- Instytucja odpowiedzialna za dystrybucję wsparcia to BGK, który dopłaci do odsetek ze środków budżetu państwa. Same kredyty z obniżonym oprocentowaniem będą udzielane przez banki, które zawrą umowę z BGK. W celu realizacji ustawy w BGK powstanie Fundusz Dopłat do Oprocentowania.
- Budżet tego wsparcia przewidziany na rok 2020 wynosi ponad 296 mln zł, a w przyszłym – ponad 271 mln zł.
- Adresatami są przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą oraz podmioty prowadzące działalność w sektorze podstawowej produkcji produktów rolnych.
- O takie kredyty będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy niezależnie od wielkości, przy czym wielkość przedsiębiorcy będzie warunkować wysokość uzyskanego wsparcia:
– przedsiębiorca z sektora MŚP otrzyma dopłatę stanowiącą część odsetek należnych bankowi odpowiadającą 2 punktom procentowym,
– pozostali w wysokości 1 punktu procentowego. - Maksymalna pomoc dla przedsiębiorcy z tego instrumentu, czyli dopłata, którą może uzyskać, nie może przekroczyć wyrażonej w złotych równowartości 800 tysięcy euro brutto.
- Umowy kredytu z dopłatą będzie można zawierać do 31 grudnia 2020 r.
Dopłaty będą wypłacane za okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od zawarcia umowy kredytu z dopłatą.
Przykłady wyjaśniające mechanizm (dokładne wyliczenie wysokości dopłaty zależeć będzie od indywidualnego przypadku):
Przedsiębiorca z sektora MŚP wykazuje zagrożenie utratą płynności finansowej i w związku z tym zaciąga kredyt z dopłatą na 12 miesięcy w wysokości 1 mln zł, oprocentowany stopą 4% w skali roku.
- kredyt = 1 mln zł
- koszt kredytu = 40 tys. zł w skali roku
- dopłata = 2 pkt. proc., tj. 20 tys. w skali roku
- ostateczny koszt kredytu = 20 tys. w skali roku
Procedura ubiegania się o wsparcie w formie kredytów z dopłatami obejmuje przedstawienie dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunków ubiegania się o pomoc, w tym analiza płynności. Wnioskodawcy powinni być gotowi na spełnienie wymogów formalnych w tym zakresie.
Alert w całości do pobrania dostępny TUTAJ.
Niniejszy dokument został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.
TPA Poland |
|||
Monika Tuzimek Partner |
Krzysztof Horodko Partner Zarządzający |
||
Maciej Krokosiński Associate Partner |
Tomasz Manowiec Dyrektor |
Czytaj więcej o „Tarczy antykryzysowej”: